Et it-firma uden sælgere og bonus-ordninger. Konsulenter, der arbejder uden at skulle opfylde faktureringsmål.
Sådan ser hverdagen ud i det fynske Microsoft-hus Daxiomatic, som i år vinder kategorien som bedste ERP-leverandør i Computerworlds Top 100 i 2016.
Direktør i Daxiomatic, Jesper Refning, er en af i alt syv partnere bag Daxiomatic, som har været har været på banen fra 2010.
Siden da er firmaet vokset fra nul til at være en arbejdsplads med kontorer i Odense og Roskilde, 40 ansatte og en omsætning, der sidste år rundede 40 millioner kroner med et overskud før skat på 6,2 millioner kroner.
Som en del af pakken har Daxiomatic kollektiv overskudsdeling som en positiv erstatning for bonus-ordninger og månedlige salgsmål.
Jesper Refning fortæller, at firmaet siden opstarten har satset på at skabe en kultur, der giver størst mulig frihed for både kunder og ansatte, fremfor at tænke på, hvordan man tjener flest penge.
På den måde tvinger Daxiomatic sig selv til at træffe de rigtige beslutninger, som skaber glade og tilfredse kunder.
Frihed betyder meget for dig og den måde, du driver virksomheden?
"Ja, den frihed gælder både vores muligheder for at agere som ansatte, så vi gør, hvad der er rigtigt for kunderne. Men det handler samtidig om at give vores kunder frihed til at vælge et bestemt system eller måske en helt anden leverandør. Derfor er vi nødt til at opføre os ordentligt. Altid," siger Jesper Refning.
"Vi kender alle sammen frygten for at miste en kunde, så man sidder tilbage med nogle konsulenter, som man ikke har noget arbejde til. Men jo flere gange, man har bevist over for sig selv, at man ikke behøver at handle ud fra en frygt for at en kunde forsvinder, jo nemmere er det holde fast i den åbne og ærlige tilgang til kunderne," siger han.
Standard-moduler er bedst
En af de måder, Daxiomatic giver sine kunder frihed, er, at man helt konsekvent satser på at levere ERP-løsninger, der er bygget på de standardmoduler, som ligger i Microsofts Dynamics AX.
Det går stik mod mange andre ERP-leverandørers strategi om at udvikle såkaldte "branche-løsninger". Men den metode er ifølge Jesper Refning dybest set bare en metode til at stavnsbinde kunderne.
"Det er en fristelse, når man kan se, at indtjeningen bliver større ved at binde kunderne til kode, vi selv har udviklet. Men så bliver du også pludselig ligesom alle de andre," siger han.
"Man behøver ikke brancheløsninger eller branchekendskab for at lave en succes. Det er det modsatte af, hvad Microsoft anbefaler. Og Herbert Nathan (ERP-rådgiver, red.) vil næsten ikke tale med os, før vi har krydset af hvilke brancher, vi er specialiseret i," siger Jesper Refning.
Men hvorfor er dine konkurrenter så glade for deres brancheløsninger?
"Der er mange ting i det. Kunderne vil gerne føle sig trygge. Derfor spørger de, om leverandøren har lavet løsninger til firmaer, der laver nogenlunde det samme, som de selv gør."
"Men det afgørende er, hvilke processer et ERP-system skal understøtte. Så er det ikke så vigtigt hvilken branche, vores kunde arbejder i. Mange virksomheder er i virkeligheden meget mere ens, end vi går rundt og tror. Et slagteri, der skærer en gris i småstykker arbejder med en proces, der minder meget om et firma, der ophugger gamle biler," siger Jesper Refning.
Han peger på, at selve valget af ERP-platform også er en del af, hvordan Daxiomatic sætter kundens behov i centrum.
"Hvis en kunde står og vipper mellem, om kunden skal vælge en AX eller en NAV-løsning, spørger vi altid, hvor den kunde er på vej hen. AX bliver hele tiden større og bedre, men hvis kunden ikke er klar til at vokse med, så anbefaler vi dem at finde en NAV-leverandør," siger han.
Tilfredse kunder giver nye kunder
Tilfredse kunder er en væsentlig del af vejen til at finde nye kunder, lyder det fra Daxiomatic-direktøren. Uden ansatte sælgere er firmaet meget afhængig af anbefalinger og referencer.
"Vi tror ikke rigtig på glittede brochurer og tv-annoncering. Vi har et mål om, at uanset hvem af vores kunder du ringer og spørger, så skal de tale positivt om det, vi har leveret, og den måde vi arbejder på," siger Jesper Refning.
"På et tidspunkt satte vi os for at finde ud af, hvor vi havde fået vores kunder fra. Jeg tror, det var 80 procent eller flere, der selv havde ringet til os, fordi de havde hørt, vi var dygtige," siger Jepser Refning.
"Det er ikke nødvendigt for os at have et decideret salgskorps, så længe kunderne bliver vejledt til at finde det, der øger værdien for dem. Og ofte joker kunderne med, at vi aldrig vil sælge dem noget," siger Jesper Refning.
Han fortæller samtidig, at Daxiomatics standard kundekontrakt blandt andet giver kunderne mulighed for øjeblikkelig opsigelse. Det skaber fra tid til anden undren hos kunderne.
»Vi sætter os selv meget bevidst i en kattepine, hvor vi hver eneste dag giver kunderne frihed til at vælge en anden leverandør. Hvis de på nogen måde har lyst til dét, så har vi bare ikke gjort vores job godt nok,« slutter Jesper Refning.
Læs også:
Her er sidste års vindere af Computerworld Top 100
Sådan kårer Computerworld Danmarks dygtigste it-virksomheder