Mange af os tror måske instinktivt, at en virksomhed med vækst og en fed bundlinje også automatisk skaber en god arbejdsplads.
For når det regner på præsten, må det næsten uundgåeligt dryppe på degnen.
Men den fynske virksomhed Daxiomatic tror på, at det forholder sig omvendt.
Her tror man på, at det gode arbejdsmijø er det fundament, som profitten skabes på, fortæller Niels Kodal, der er medstifter og partner i virksomheden.
"Vi tror på, at det går galt, hvis du kun driver virksomhed for at tjene penge. Men hvis du i stedet skaber et godt arbejdsmiljø, hvor du gør det rigtige hver eneste dag, så bliver profit en helt naturligvis bivirkning af dine valg," siger han til Computerworld.
En strategi, der tilsyneladende holder stik. For i år har Daxiomatic netop vundet arbejdsmiljøkonkurrencen Great Place to Works' pris for bedste it-arbejdsplads med færre end 50 ansatte.
Samtidig viser Daxiomatics seneste regnskab et overskud på 6,2 millioner kroner, hvilket tidligere på året var med til at indbringe virksomheden prisen som Danmarks bedste ERP-leverandør i Computerworlds Top 100-konkurrence.
Stiftet af fire venner
Daxiomatic er Dynamics AX-leverandør, og virksomheden er stiftet af fire venner, der gennem flere år har arbejdet med Dynamics AX-løsninger i andre virksomheder.
Men i 2010 besluttede de sig for at starte deres egen virksomhed.
Formålet var ifølge Niels Kodal at få større frihed til at drive en virksomhed efter deres egne principper. Og et af deres principperne var netop, at medarbejderne også skal have frihed til at forfølge de projekter, som de brænder efter.
"Vi starter altid med at spørge folk 'om de har lyst' i stedet for at spørge dem om 'de har tid' til at løse en opgave. For hvis du ikke har lysten til at løse opgaven, så er det irrelevant, om du har tiden."
"Jeg tror på, at virksomheden begynder en langsom men sikkert kurs ned af et forkert spor, hvis vores medarbejdere ikke løser de opgaver, som de har lyst til," siger Niels Kodal.
Flad organisation
Daxiomatic har i dag 36 ansatte, og alle de ansatte refererer direkte til virksomhedens administrerende direktør, Jesper Refning.
"Det betyder, at vi har en helt ekstremt flad organisationen, men det betyder også, at det er svært at være en traditionel leder for så stor en medarbejderstab. Derfor gør vi alt for at skubbe beslutningskompetencen ud til den enkelte kollega, " siger Niels Kodal.
Hvis du skal give et godt råd videre til en andre virksomheder, der ønsker at skabe et bedre arbejdsmiljø, hvad skal det råd så være?
"Her vil jeg først og fremmest råde dem til at tænke på 'formål før profit'. Med det mener jeg, at alle de beslutninger, som du tager, skal være med henblik på at nå det formål, som var årsagen til at virksomheden blev stiftet."
"Du skal altså ikke tage kortsigtede beslutninger alene med henblik på at skabe hurtig profit"
Det er jo helt vildt let at sige, at man skal prioritere "formål før profit", når det går godt. Men hvordan praktiserer man det, hvis der en dag er røde tal på bundlinjen?
"Selvfølgelig skal økonomien i en virksomhed hænge sammen, men det er netop i den slags situationer, hvor det handler om at have is i maven og huske på, hvorfor man i sin tid startede virksomheden," siger han.
Læs også: