Mening med at gå på arbejde og god ledelse.
Der er de to fiksstjerner, som direktør i it-konsulenthuset Delegate, Peter Østergaard, orienterer sig efter.
Firmaet er netop - for tredje gang - blevet udpeget som vinder i konkurrencen Great Place To Work, hvor medarbejdere giver karakterer for ledelse, arbejdsmiljø og virksomhedskultur på deres arbejdsplads.
"Det, der nok gør mig allermest stolt og glad, er, at tæt på 100 procent af vores medarbejdere ubetinget siger, at de er stolte over at arbejde i Delegate - at de kan identificere sig med deres arbejdsplads, og at de kan se en mening med det, de laver," lyder det fra Peter Østergaard.
I forhold til sidste års udgave af Great Place to Work har Delegate udvidet bemandingen til 54 ansatte, og er dermed akkurat stor nok til at rykke fra kategorien "mindre it-arbejdspladser" til gruppen af "store arbejdspladser".
Men de værdier - nærvær, gensighed og anerkendelse - som Delegate bygger på, er der trods vokseværket ikke rykket ved, fortæller Peter Østergaard, som understreger, at værdierne er noget der skal udmøntes konkret hver eneste dag.
Ikke nok at sige tingene én gang
"Vores værdier er en guideline for, hvordan vi styrer virksomheden, og hvordan vi kommunikerer med vores ansatte. Når man er en virksomhed, der vokser, skal man for eksempel huske, at det ikke er nok at sige tingene en gang. Det er en kommunikationsmæssig udfordring, som jeg har måttet lære. Det er jo ikke sådan, at bare fordi man har sagt noget en gang, at så er det åbenlyst for alle, hvad der er vores vision," siger Peter Østergaard.
Han lægger især vægt på anerkendelse, som et centralt værktøj i firmaets hverdag - og det gælder også i relationen til firmaets kunder, hvor et af målepunkterne er, om også kunderne giver anerkendelse for veludført arbejde.
"Vi er meget fokuseret på at levere et stykke arbejde, som giver vores medarbejdere en anerkendelse for at have leveret en god løsning. Men vi taler også åbent og ærligt om både de gode og mindre gode ting, når vi for eksempel har været til et kundemøde. Det arbejder vi med at gøre til en del af vores kultur," siger Peter Østergaard.
En af de helt lavpraktiske konsekvenser af Delegates værdier, er, at firmaet helst undgår "body-shopping", hvor en medarbejder bliver udlånt til en kunde over en længere periode.
"Det gør vi som udgangspunkt ikke. Det er på forhånd svært at definere, hvad kunden får ud af det. Og det passer dårligt med vores ønske om, at kunden skal kunne anerkende vores medarbejder og vores firma for at have skabt værdi for kunden," forklarer Peter Østergaard.
Læs også: