Interview: "Vi er en gammel virksomhed, der nok hører til i det, man kan kalde den konservative ende af spektret," lyder det fra Anders Christoffersen, der er it-direktør i ejendomsselskabet Jeudan.
Vi har sat os med en kop kaffe ved mødebordet med det blanklakerede trægulv på en adresse i et af hovedstadens mest mondæne kvarterer.
"Vores motto er: Ordentlighed forpligter," fortæller han, hvilket straks giver mig associationer til Esplanadens store danske virksomhed, der ikke ligger langt fra mødelokalet.
Den nystrøgede skjorte og slipset er da også med til at give netop det førstehåndsindtryk. Jo længere, vi bevæger os ind i samtalen, jo mere visionær viser den velklædte it-direktør sig at være.
"Vi kommer fra at have et ret traditionelt og tungt it-setup, men vi vil gerne rykke os i retning af en mere agil og slank it-struktur. I første omgang har vi virtualiseret vores servere, men det er kun det første skridt," fortæller han.
Jeg er kommet på besøg for at få et par bud på, hvilke udfordringer han står overfor i efteråret, og han giver to helt konkrete svar.
"Vi vil gerne flytte så meget af virksomheden, som det er muligt, ud i skyen, og så tænker jeg en del på EU's forordning om personsikkerhed," fortæller Anders Christoffersen.
Azure eller Amazon giver ikke mening - det gør kroner og øre
En af de erfaringer, han har gjort sig gennem årene, er, at han skal vælge den rette kommunikation til den rette opgave. Hvis man vil i retning af skyen, så skal der konkrete argumenter om kroner og øre med i posen.
"Når en omkostningsfokuseret ledelse skal overbevises om, at cloud er en god ide, så er det ikke de tekniske argumenter, der driver beslutningen frem. Mit fokus på at få planen gennemført har været med udgangspunkt i økonomien."
Hvordan overtaler man helt konkret en ledelse til at ændre på tingene eksempelvis i retning af cloud, hvis den egentlig er godt tilfreds med tingene, som de er?
"Man skal selvfølgelig have nogle tydelige it-mål, før man kan komme i gang med at ændre på tingene, og topledelsen er jo godt klar over, at verden bliver mere og mere digital," indleder han, og fortsætter:
"Herefter skal du snakke det rigtige sprog. Hvis jeg siger Office 365, Azure eller Amazon, giver det nok ikke så meget mening, men hvis jeg siger, at vi kan spare en masse konsulentkroner og samtidig højne it-sikkerheden ved at flytte ud i skyen, så forstår ledelsen nøjagtig, hvad jeg siger."
Så du slår over i økonomi-sprog, når du skal forklare ledelsen fordelene ved it?
"Ja. Det virker."
Hvad med det rent praktiske i forhold til en udflytning i skyen?
"Vi har købt os til assistance i forbindelse med migrationen, så den del holder mig ikke vågen om natten."
Brugerne vil have tjenester
Ud over ejendomsadministrationen består firmaet også af en serviceafdeling på 300 medarbejdere, der holder de mange ejendomme ved lige.
En afdeling af projektfolk, ingeniører og håndværkere, der vil have it, der understøtter arbejdet, og hvor tilgangen til it-infrastruktur er helt anderledes en hos ledelsen.
"Denne del af forretningen ser nok andre muligheder, og her anvender jeg helt andre argumenter. Det handler om smart styring af opgaver og mobilitet for medarbejderne. I denne afdeling kommer ønskerne til en tjeneste ofte fra de ansatte, og det handler næsten altid om at gøre tingene smartere," fortæller han, og fortsætter:
"Alt handler jo om økonomi, men argumenterne for it i serviceafdelingen er langt oftere baseret i teknologien og de muligheder, den giver. Det er dejligt, at man også kan få den tekniske vinkel på sit arbejde. De fleste it-folk er jo i bund og grund fascineret af teknologi."
Det lyder lidt skizofrent. Er det svært at være en it-direktør, der skal begå sig i to helt forskellige verdener?
"Ja, men det er også sjovt. Jeg får både dækket mit gadget-behov og mit forretningsgen. Jeg kommer selv fra økonomisiden, men har samtidig fascinationen af it, så det passer faktisk ret godt sammen."
Men du komme vel også i situationer, hvor du skal prioritere?
"Ja, og resultatet er ofte, at dem med flest stjerne på skulderen skal serviceres først, men det er vist meget normalt i de fleste firmaer. Der er faktisk ganske meget politik i it."
Kan du give et eksempel?
"Det kan være synet på, hvor man skal arbejde. Om man skal gøre det hjemmefra og prioritere de it-løsninger, det kræver, eller om man skal være på kontoret."
Det virker, som om I er en virksomhed, der godt kan lide at måle og veje. Hvordan bliver du egentlig målt på, om du gør dit job godt?
"Jeg skal selvfølgelig overholde budgettet og sørge for et sikkert og stabilt it-miljø, men jeg bliver målt på tilfredshed fra brugerne. Er vores medarbejdere glade, så gør jeg det rigtige. Den måleenhed kan jeg ret godt lide."
Personsikkerhed og EU i baghovedet
Et andet område, der kommer til at præge Anders Christoffersens efterår, er EU's kommende persondataforordning.
"Faktisk så aner vi ikke, hvad den vil betyde, men vi er tvunget til at gøre os nogen tanker."
Gør du noget rent praktisk?
"Ved at flytte tingene i skyen får vi samtidig endnu bedre styr på vores data og rettigheder i netværket. Ligeledes rykker sikkerheden ind under cloud-udbydernes vinger. Det er en god start."
Men du ved ikke helt, hvad du skal gøre?
"Nej ikke konkret. Det er der ingen, der ved endnu. Men EU har rykket ansvaret ind på ledelsesgangen, hvor det også med rette hører hjemme. Desuden er der lagt op til kæmpe bødestørrelser, hvis man ikke overholder reglerne. Det forstår ledelser meget klart, og derfor har EU faktisk været medvirkende til, at budskabet om cloud-projekter vinder gehør hos ledelser."
Så hvad vil I konkret gøre i efteråret i forbindelse med EU-forordningen?
"Foreløbig er det tanker om, hvad vi kan gøre i forbindelse med sikkerheden. Der er en lovtekst, men ingen ved endnu præcis, hvad der skal gøres. Der skal nok falde en dom, før man for alvor ved det. Når vores motto er, ordentlighed forpligter, så vil vi selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for at leve op til det, og derfor strækker projektet sig naturligvis længere end bare over efteråret."