Teknologi-overlegenhed, gennemskuelighed og lave priser.
Sådan opsummerer direktør Christian Orellana fra det danske cloud-selskab Origo Systems med to datacentre ved Aarhus-egnen de vigtigste parametre for at få hosting-succes i den fagre, nye it-verden.
Samtidig ser han, at traditionelle danske hostingselskaber er fodslæbende, når det kommer til at være først med den sidste nye teknologi samt at have simple produkter og enkle prisstrukturer.
Skyd brystkassen frem
Men sådan behøver det slet ikke at være.
For hvis den danske hostingbranche skød brystkassen frem og ville, så kunne den ifølge Christian Orellana også snildt konkurrere med internationale cloud-giganter som Amazon, Google og Oracle.
Også selv om de globale cloud-spillere har investeret fantasillioner af kroner i store cloudcentre i internationale kongeriger, hvor solen aldrig går ned.
"Naturligvis kan danske hostingudbydere byde de internationale cloud-selskaber på konkurrence. Stordrift er ikke altid lig effektiv drift, og med de rette teknologisatsninger, kundeservicesatsninger og priser kan man komme virkelig langt," fortæller Christian Orellana til Computerworld.
Det, de unge vil have
Han udpeger flere områder som salgsparametre, som den danske hostingbranche kunne slå på, hvis den vil lokke nuværende danske Amazon-kunder 'hjem' til Danmark.
Det drejer sig om investering i teknologi, enkelhed i produktporteføljen, dansktalende kundeservice, lavere priser, tilbud om dedikeret fiber til virksomheden og så persondatalovgivning med danske data i Danmark til de offentlige kunder.
"Den danske hostingbranche omsætter stadig for milliarder kroner, hvilket viser, at kundegrundlaget er her trods teknologisk underlegenhed," siger Christian Orellana og fortsætter:
"Personligt vil jeg naturligvis nødigt miste kunder. Men jeg vil gerne have danske cloud-konkurrenter, som kan være med til at sætte fokus på, at det kan betale sig at handle lokalt, hvis man vil have en cloud-leverandør, der kan levere lynhurtig I/O gennem konsekvent anvendelse af SSD'er kombineret med lavere latency (forsinkelse på data, red), fordi data ikke skal rejse så langt."
I stedet for innovation ser han, at mange af hans hostingkonkurrenter her til lands tilbyder kunderne gammeldags, bøvlede kontaktformularer frem for en simpel startknap på deres hjemmesider.
"Vi skal mere tænke i at 1, 2, 3, her har du som en kunde en helt ny Linux-server oppe at køre med det samme, uden binding, med betaling per minut og uden at skulle betale et halvt år forud. Det er jo dét, de unge vil have," fortæller Christian Orellana.
De kommende zombier
I Origo Systems-direktørens optik er mange af de udenlandske cloud-spillere til alt held også tunge i bagdelen, når det kommer til at tilbyde deres millionvis af kunder noget nyt.
Det skyldes, at der siden introduktionen af virtualisering i skyen for en håndfuld år siden ikke er sket meget nyt under teknologi-solen.
"Et selskab som Amazon har ikke nødvendigvis den bedste I/O-performance, da de har været lidt længe om at tilbyde servere med SSD, de vil gerne sælge dig databaser og andre tjenester som låser kunderne til deres (Amazons, red.) sky, og så er AWS noget af et gedemarked, når det drejer sig om andet end deres standard-produkter," påstår Christian Orellana.
Han mener, at der derfor er blevet plads til en international spiller som DigitalOcean fra 2011, som på ganske få år har vundet markante markedsandele.
Den succeshistorie kan ifølge Christian Orellana sagtens gentages bare med danskere bag sky-forretningen.
"DigitalOcean har ført os tilbage til det simple ved cloud, og det er i skyen, at fremtidens kamp om kunderne kommer til at stå. Hvilken nystartet virksomhed vil hyre fem it-administratorer og ringe ud til selskaber som Oracle og Microsoft for at købe it-udstyr? Ingen," siger Origo Systems-direktøren og fortsætter:
"Derfor er det også et spørgsmål om, hvorvidt it-selskaber uden cloud er branchens kommende zombier, som bare maksimerer deres profit på eksisterende kunder i stedet for at investere i innovation for at udvide kundeskaren."
Denne skæbne risikerer ifølge Christian Orellana også at overgå traditionelle danske hostingudbydere, hvis de ikke snart tænker ud af boksen og kommer op i de højere luftlag.
Læs også:
Skyerne trækker sig sammen: Danske datacentre risikerer at blæse omkuld i cloud-æraen
Opgørelse over cloud-leverandørernes nedbrud: Sådan har de klaret sig i 2015