Uber er i gang med at sælge sit kinesiske datterselskab til den førende samkørselstjeneste i Kina, Didi Chuxing.
Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.
Konsekvensen af handlen bliver, at Uber helt trækker sig ud af det kinesiske marked mod til gengæld at få en betydelig ejerandel i Didi Chuxing, der efter handlen vurderes til at være 35 milliarder dollar værd. Det svarer til 235 milliarder danske kroner.
Opkøbet vil sætte en stopper for de to selskabers hårde kamp om det kinesiske marked, som Uber gennem længere tid har kæmpet en hård kamp for at vriste ud af hænderne på Didi Chuxing.
Har tabt milliarder i Kina
Ifølge det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg har Uber tabt mere end to milliarder dollar, knap 13 millarder danske kroner, på sit kinesiske eventyr.
Dermed står det kinesiske marked ifølge Bloomberg i kontrast til de vestlige markeder, hvor Uber angiveligt langt om længe er begyndt at tjene penge.
Derfor har flere af Ubers investorer angiveligt også gennem længere tid presset på for, at virksomheden skal opgive den tabsgivende forretning i Kina.
Bloomberg er kommet i besiddelse af et internt blogindlæg, som Ubers stifter og administrerende direktør, Travis Kalanick, har skrevet til virksomhedens medarbejdere.
Her skriver han, at både Uber og Didi Chuxing stadigvæk taber penge på det kinesiske marked, selv om begge virksomheder gennem de seneste år har investeret milliarder af dollar i markedet.
"Vi bliver nødt til at levere overskud, hvis vi ønsker at skabe en levedygtig forretning i Kina, der på bedste vis tjener de kinesiske kunders, chaufførers og byers interesser," lyder hans begrundelse for handlen.
Netop blevet lovligt
Handlen kommer blot en uge efter, at den kinesiske regering har vedtaget en lov, der slår fast at kørselstjenester som Uber og Didi Chuxing er fuldt lovlige i Kina.
Ifølge Wall Street Journal vil Uber nu blive den største enkeltstående investor i Didi Chuxing. Herudover er Apple samt de kinesiske internetgiganter Alibaba og Tencent også store investorer i Didi Chuxing.
Læs også:
Store samkørsels-tjenester fusionerer: Vil forsøge at ramme Uber i hele Europa
Ekspert i deleøkonomi om Uber-dom: Det er super ærgerligt for Danmark
Undrer du dig over Ubers gigantiske værdi? Her er syv centrale spørgsmål