Den svenske streamingtjeneste Spotify er stærkt utilfreds med Apple, der ifølge Spotify har afvist en opdatering til Spotifys iPhone-app og dermed "udøver stor skade på Spotify og dets kunder."
Det skriver det amerikanske tech-medie Recode.
Spotify-advokat Horacio Gutierrez mener, at Apple på denne måde lægger forhindringer i vejen for den svenske musikstreamingtjeneste, der er en direkte konkurrent til Apples egen tjeneste, Apple Music.
Skal bruge Apples betalingssystem
Tvisten skyldes ifølge Recode, at Apple kræver, at Spotfy bruger Apples eget betalingssystem, når kunderne skal faktureres.
Det indebærer at Apple skal have en andel på op til 30 procent af abonnementsprisen.
"Det bør rejse alvorlige bekymringer i forhold både USA's og EU's konkurrencelov," skriver Horacio Gutierrez i et brev, som Recode har fået indsigt i.
Apples politik er dog på ingen måde ny, og har længe været til gene for forretningsmodeller, der baserer sig på abonnementsmodeller.
Ifølge Apples regler skal apps bruge Apples betalingssystem, hvis de ønsker at gøre det muligt at tegne et abonnement direkte i appen. Derfor kræver mange apps i dag at brugerne tegner deres abonnement via deres hjemmeside og ikke i appen.
Spotify sender regningen videre
Spotify har længe tilbudt sine kunder, at de både kan tegne abonnement i appen og via Spotifys hjemmeside.
Vælger brugerne at tegne abonnement via appen er prisen dog 30 procent højere.
I sidste måneder offentliggjorde Apple en række ny regler til virksomhedens App Store, der betyder, at abonnementstjenester kan få lov at beholde en større del af indtjeningen ved abonnementer, der løber i længere tid end 12 måneder.
Læs også:
Godt nyt til app-udviklerne: Apple åbner for helt nye muligheder i App Store
Stor Spotify-nyhed på vej: Snart kan du også streame tv-programmer