ComputerViews: Selv for Microsoft er 170 milliarder kroner en anseelig sum, og der må have ligget mange overvejelser bag, inden selskabet er nået frem til, at det vil betale så enorm en sum penge for LinkedIn.
Læs også: Microsoft køber LinkedIn.
Men for Microsoft er målet med opkøbet helt klart, og det ligger fuldstændigt på linie med den kurs, som selskabet slog ind på, da topchef Satya Nadella tiltrådte for et par år siden:
Det handler om at få sluset brugerne ind i Microsofts cloud fra hvilken som helst platform, de befinder sig på.
Bliver gigantisk
Satya Nadella beskriver ambitionerne meget godt.
"Opkøbet sammenbringer verdens førende cloud-leverandør til erhvervslivet og verdens førende netværk til professionelle," skriver han i et brev til sine ansatte.
Hertil kommer, at han har - som han skriver - 'reflekteret over, hvordan [sociale] netværk kan gøre en forskel for cloud services.'
Microsoft har i de senere år haft enorm succes med det cloud-baserede Office 365 samt Dynamics-produkterne (CRM og ERP), der i de nye udgaver er udviklet specifikt til at samle, forene og analysere data i Microsofts store data-centre.
Med opkøbet af LinkedIn ser Microsoft meget store muligheder i at forene disse tre produkt-linier, der i stort omfang anvendes af meget store dele af verdens erhvervsliv.
Microsoft ser således en fremtid, hvor selskabet kan forene disse vigtige områder.
Selv peger Satya Nadella på, at en forbundet verden er vigtig. Det har været et mantra i lang tid for selskabet at "genopfinde produktivitet og forretnings-processer."
Og det kan man i høj grad her, hvor Microsoft vil kunne forbinde LinkedIns mange oplysninger om enkelte personers kompetencer, karriereforløb og kontakter med mail og kalender, forretningsystemer og avanceret analyse.
I første omgang vil det betyde, at LinkedIn-brugerne vil kunne blive præsenteret for nyheder, kontakter, nye eksperter og andet, der har direkte forbindelse til projekter, som de arbejder på nu og her i eksempelvis Office 365 eller Dynamics-produkterne.
På den måde vil LinkedIn for eksempel automatisk kunne foreslå dig en ekspert, som du kan linke til på LinkedIn, for at få indspark til dit arbejde i Dynamics ERP.
"Og i takt med, at eksperimenterne bliver mere intelligente , vil forbindelsen mellem LinkedIn og Office 365 vokse," påpeger Nadella.
Alting smelter sammen
Microsoft satte for et par år siden fuld damp på en vision om, at alting smelter sammen.
Det gælder både devices, men også systemerne, hvor Microsoft målrettet arbejder efter, at alting skal forbindes for at udtrække værdifuld viden.
For knap et år siden lød det sådan her fra Satya Nadella:
"Den vigtigste valuta for alle virksomheder i dag er data. Men den er kun noget værd, hvis den kan veksles til intelligente handlinger. Det handler ikke længere om, data skal kunne fortælle om de ting, der sker eller er sket, Man skal kunne udnytte den til at kunne forudsige de ting, der sandsynligvis sker," da han talte på Microsoft store partnerkonference.
Det kan du læse mere om her: Microsoft: Nu kommer de intelligente systemer, hvor alting smelter sammen.
For Microsoft gælder det selvfølgelig, at LinkedIn gerne skal være de 170 milliarder kroner værd - også selv om en del af motivet med opkøbet meget vel alene kan være at holde rivalerne Facebook og Google væk fra LinkedIn.
Microsoft forestiller sig da også, at der i takt med, at samspillet mellem selskabets forretningssystemer og de mange personlige oplysninger om skills, uddannelse, arbejde og meget andet, smelter sammen, vil opstå det, som Nadella kalder for 'nye muligheder for at tjene penge via målrettet annoncering og nye abonnements-ordninger for private og organisationer."
Microsoft ved nemlig, at virksomhederne er klar til at betale mange penge - og mange flere end private brugere - for en tjeneste, hvis blot en service skaber værdi.
Og det tror selskabet på, at dette opkøb vil kunne.
Spøgelserne lurer
Indtil videre får LinkedIn lov til at fortsætte uændret.
Men det er givetvis kun et spørgsmål om tid, inden tjenesten bliver helt indlemmet i Microsofts øvrige produkter - som det sket med Skype, Nokia, Yammer og de øvrige selskaber, som Microsoft har opkøbt.
Opkøbet af Nokia blev en dundrende fiasko, men selskabet var på den anden side 'over the top,' da Microsoft købte det.
Vilkårene for LinkedIn-opkøbet er anderledes. Her er brugerne glade og villige. Og rigtigt mange af dem anvender allerede Microsofts produkter.
Og Microsoft har god erfaring med opkøb og videreudvikling af virksomheds-løsninger - eksempelvis danske Navision og amerikanske Great Plains. Dette er kerneområde for selskabet.
På den måde vil opkøbet af LinkedIn underbygge Microsofts position som en absolut mastondont på markedet for it-løsninger til erhvervslivet - og nu altså også markedet for data om folks professioonelle liv.
Vil Microsofts opkøb gøre din LinkedIn-oplevelse værre eller bedre? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.