Før jul købte de tre danske iværksættere Daniel Delouya, Simon Jørgensen og Umar Akram tre flybilletter til San Francisco. De tog deres computere under armen og flyttede ind i et hus, som de havde lejet gennem Airbnb.
De tre danskere har i fællesskab stiftet dating-appen Blume og er draget til Californien med en ganske ambitiøs målsætning om at udfordre tidens to store populære dating-apps, Tinder og Happn.
I efteråret hentede de 1,6 millioner kroner i kapital fra det danske venturekapital selskab Seed Capital samt tre andre private investorer.
På jagt efter kapital
Daniel Delouya er 21 år, og han gik i gang med at udvikle Blume i begyndelsen af 2015. Nu er det hans håb, at det i San Francisco vil være muligt rejse yderligere kapital fra Silicon Valley-investorer.
"I øjeblikket har vi en masse møder med investorer. Det fungerer typisk sådan, at investorerne enten tager i mod et opkald eller inviterer os til at kigge forbi, så vi kan fortælle om vores planer for Blume. Ofte giver de os noget feedback med hjem, som vi kan arbejde videre med," siger Daniel Delouya til Computerworld.
Han forklarer, at Blume allerede har haft flere uformelle møder med en række af Silicon Valleys store investerings-virksomheder.
Ifølge Daniel Delouya er det dog endnu for tidligt spå om, hvad processen munder ud i. Derfor ønsker han heller ikke at røbe navnene på investorerne.
"Det er en meget kompliceret proces, og du ved ofte ikke, hvor langt du er i processen, før der pludselig er en investor, som lægger en kontrakt på bordet foran dig. Men der er allerede en del investorer, der på egen hånd har taget kontakt til os, og det ser vi som et godt tegn," siger han.
"Huslejen er hjernedød"
Livet som kapital-jagtende iværksætter i San Francisco er dog ikke altid lige glamourøst.
De tre unge iværksættere indledte deres ophold i den californiske storby med at leje en tre-værelses lejlighed i et lille byhus via Airbnb.
"Men huslejen i San Francisco er jo fuldstændig hjernedød. Det er det dyreste sted at bo i USA, så vi fandt ret hurtigt ud af, at det var en god ide at finde en billigere bolig. Så nu deler vi en lille et-værelses lejlighed... uden køkken," siger Daniel Delouya med et grin.
Han fortæller, at deres nye bolig ligger i kvarteret Outer Mission syd for centrum.
Med offentlig transport ligger det knap 35 minutters rejsetid fra Market Street i det centrale San Francisco, hvor de arbejder fra et såkaldt "coworking space", som Amazon har etableret for iværksættere i San Francisco.
Det hedder AWS Pop-Up Loft og stilles helt gratis til rådighed af Amazon.
"Jeg fatter ikke, at der ikke er endnu flere der bruger det. Det er et fantastisk tilbud fra Amazon. Det er fuldstændig gratis, mens en tilsvarende kontorplads et andet sted i San Francisco snildt kan koste 5.000 dollar om måneden," siger han.
Læs også: Derfor kan it-virksomheder uden omsætning være milliarder af kroner værd
Risikovillige investorer
Selvom boligsituationen i San Francisco langt fra er glamourøs, så tøver Daniel Delouya ikke med at anbefale andre iværksættere at tage turen til den internationale tech-verdens epicenter i Californien.
"Hvis de har brug for at rejse kapital, så synes jeg bare, at de skal tage afsted. Jeg oplever, at det er betydeligt lettere at komme i kontakt med investorer herovre," siger han.
Ifølge Daniel Delouya er de amerikanske investorer mere risikovillige og parate til at satse på koncepter, selvom de endnu ikke generere nogen omsætning.
"Investorerne her tænker ganske enkelt større. Mange danske investorer er meget fokuseret på, at man skal tjene penge med det samme, mens vi herovre kan se, at store apps som Tinder eller Snapchat har været i stand til at skalere ekstremt hurtigt uden at tjene penge," siger han.
De tre Blume-stifter har også fået en del vigtig feedback fra mødet med de amerikanske investorer og fra amerikanske collegestuderende, som de har været ude og besøge på lokale universiteter.
Feedback som de har brugt de første måneder i USA på at få indarbejdet i appen.
"Vi fandt ret hurtigt ud af, at der var dele af vores koncept, som ikke virkede helt som det skulle. Derfor har vi lavet noget en form for relancering af appen. Den er nu blevet mere simpel og mere friktionsløs," siger han.
Daniel Delouya vil ikke fortælle, hvor mange brugere Blume har på nuværende tidspunkt, men de tre stiftere har en ambitiøs målsætning om, at appen om et år skal have mere end en million brugere.
"Men det kræver, at vi får rejst mere kapital. For især inde for dating er behovet for kapital stort, fordi det sammenlignet med mange andre branche er relativt dyrt at erhverve sig nye kunder," siger han.
Læs også:
Dansk vin-app modtager 170 millioner kroner fra kendte investorer - nu skal der tjenes penge
Dansker bag milliard-firma i Silicon Valley: Vi var desperate og måtte låne penge af familien