Computerviews: Slagtilbud på slagtilbud. Sådan har situationen generelt været hos de danske mobilselskaber i de seneste mange år.
Selskaberne udkæmper en hæsblæsende kamp om, hvem der kan levere de billigste abonnementer, hvem der kan inkludere mest tale og data, og hvem der kan pakke de mest interessante indholdstjenester sammen med abonnementet.
Kampen om de danske mobilkunder finder ikke sted uden grund.
Danske mobilkunder er nemlig blevet ganske villige til at skifte teleselskab, hvis et bedre tilbud viser sig hos en af konkurrenterne.
Det fremgår, når man sammenligner Energistyrelsens nye telestatistik for første halvår 2015 med ældre rapporter om det danske telemarked.
I den nye rapport kan man læse, at det samlede antal mobilabonnementer i Danmark (eksklusiv dongles til mobilt bredbånd) ved udgangsen af første halvår 2015 lå på 7,2 millioner.
Hvis man så kigger på antallet af porteringer - hvor en abonnent medtager sit telefonnummer i forbindelse med skift af teleselskab - så blev der i første halvår 2015 indberettet 521.000 porteringer af teleselskaberne.
Det er en stigning på 9,1 procent i forhold til første halvår 2014 og svarer til, at 7,5 ud af 100 mobilnumre i første halvår 2015 skiftede selskab.
"Antallet af mobilporteringer lå på 521.000 i første halvår 2015. Med en enkelt undtagelse i andet halvår 2013 har niveauet ellers ligget på mellem 400.000 og 500.000 porteringer pr. halvår siden første halvår 2011," skriver Energistyrelsen.
Læs også: 100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....
Man skal så samtidig bemærke, at en del af de 7,2 millioner mobilabonnementer er erhvervsabonnementer, hvor man typisk ikke skifter selskab så ofte (blandt andet på grund af bindingsperioderne/kontrakterne).
Kigger man isoleret på de almindelige forbrugere, er andelen af mobilnumre, der skifter selskab, formentlig en del højere.
Samtidig er det også i høj grad de yngre kunder, der er mest aktive med at skifte selskab, da de typisk er mindre loyale som kunder og i øvrigt oftere køber en ny smartphone. Hos denne kundegruppe isoleret set vil andelen derfor også være endnu højer end 7,5 ud af 100.
Derfor skifter flere teleselskab
Et kig på telestatistikken fra første halvår 2009, der blev udarbejdet af det daværende IT- og Telestyrelsen, viser, at der dengang var 6,6 mobilabonnementer i Danmark (eksklusiv dongles), og at der i samme halvår blev foretaget 281.000 porteringer.
Der er dermed ingen tvivl om, at antallet af porteringer siden 2009 er steget hurtigere end antallet af mobilabonnementer, og det er der en række oplagte årsager til.
Læs mere: Ren nedtur for sms'en i Danmark: Så voldsomt er faldet i antal sendte sms'er
Hvor det for år tilbage godt kunne være et noget frustrerende arbejde at få flyttet sit mobilnummer fra et teleselskab til et andet, så er det i dag noget, der kan klares fra dag til dag.
Samtidig er en stor del af mobilabonnementerne i dag uden den maksimale bindingsperiode på seks måneder, så man kun har en opsigelsesperiode på 30 dage.
Endelig er der kommet en øget gennemskuelighed via teleselskabernes hjemmesider og forskellige tjenester til at sammenligne mobilpriser, og muligheden for at bestille og selvbetjene online har også været med til at vække danskernes appetit på at skifte teleselskab.
Sådan klarer dit teleselskab sig
Ifølge telestatistikken fra Energistyrelsen var det blandt de fire store danske teleselskaber 3, der hentede flest nye kunder fra første halvår 2014 til første halvår 2015.
3 øgede således antallet af abonnementer med 15,6 procent.
Værst var udviklingen hos TDC, hvor antallet af abonnementer faldt med 4,3 procent i samme periode.
Telenor havde ifølge statistikken fra Energistyrelsen en fremgang på 3,9 procent, mens Telia også gik frem med 3,1 procent.
Her er markedsandelene
TDC er dog det største mobilselskab i Danmark med over 2,7 millioner mobilabonnementer i første halvår 2015, hvilket er en markedsandel på 37,7 procent.
Telenor har over 1,7 millioner mobilabonnementer og en markedsandel på 24,4 procent.
Telia har over 1,2 millioner abonnementer og en markedsandel på 17 procent, og 3 kan klare 793.000 mobilabonnementer og en markedsandel på 11 procent.
Resten af mobilabonnementerne fordeler sig hos DLG Tele med 99.400 mobilabonnementer og en gruppe af øvrige selskaber, der står for 615.000.
Til trods for den hårde kamp om mobilkunderne, har de danske teleselskaber faktisk i de seneste måneder hævet prisen for det billigste abonnement. Få forklaringen på det her.
Læs mere:
Ren nedtur for sms'en i Danmark: Så voldsomt er faldet i antal sendte sms'er
100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....
Vores data-forbrug på det mobile bredbånd eksploderer: Så voldsomt stiger forbruget
Prisstigninger hos de danske teleselskaber: Her er fremtidsudsigterne