Bruger-anmeldelser af alt fra smartphones til høretelefoner, e-bøger og en ny sweater til vinterkulden spiller en stadig mere central rolle for forbugernes køb på nettet.
Før man trykker "køb", kan man nenlig med fordel tjekke, hvad andre brugere mener om produktet.
Man skulle måske tro, at producenten kan juble, hvis produktet er bedømt med en samlet score på fem stjerner ud af fem mulige - men det er faktisk ikke tilfældet.
I stedet er den perfekte karakter set fra producentens stol en karakter på 4,2 til 4,5.
Det skriver Techcrunch med udgangspunkt i en undersøgelse fra det amerikanske Northwestern University i Chicago på vegne af PowerReviews, hvor 40 produktkategorier indgår.
Det viser sig, at en samlet karakter fra de andre brugere/kunder på 4,2 til 4,5 ud af fem mulige er den optimale, fordi det resultat har den største indflydelse på, om den potentielle kunde rent faktisk vælger at købe varen.
Vi tror ikke på den perfekte karakter
Forklaringen på, at en ren topkarakter ikke er den bedste (hvis målet er at få forbrugeren til at købe), er, at fem stjerner ud af fem mulige vækker forbrugerens mistanke: Er der på den ene eller den anden måde fusk med i spillet?
Techcrunch skriver videre om undersøgelsen, at forbrugerne godt er klar over, at der sjældent er noget, der er helt perfekt, og derfor forventer man også at se eksempler på negative anmeldelser - medmindre altså det ikke er det sandfærdige billede, man bliver præsenteret for.
Denne skepsis er i øvrigt ikke opstået uden grund, for vi har i de senere år set flere eksempler på fusk med online produktanmeldelser, hvor producenter blandt andet har betalt sig til falske - og naturligvis positive - produktanmeldelser.
Sidste efterår besluttede Amazon af samme grund at sagsøge op mod 1114 personer, der havde skrevet falske anmeldelser mod en betaling på ned til blot fem dollars per anmeldelse. Læs mere om det her.
Læs også:
Falske online-anmeldelser et kæmpe problem - men nu sagsøges svindlerne