Der er opbrud i den danske taxabranche, som i øjeblikket udfordres af en række nye app-drevne koncepter.
Her er amerikanske Uber, der sidste år stormede ind på det danske taxa-marked, den største og mest markante udfordrer.
Mens et af de mest lovende alternativer til Ubers populære app herhjemme har været appen Drivr, der gennem et samarbejde med det københavnske taxaselskab Taxi 4x27 har leveret en Uber-lignende oplevelse.
Skilsmisse skaber ny konkurrent
Men i sidste uge kom det frem, at Drivr har opsagt samarbejdet med Taxi 4x27 efter en periode med samarbejdsvanskeligheder mellem de to selskaber.
Drivrs app er dog stadigvæk aktiv i København og tilbyder nu i stedet et limousine-lignende transport-tilbud via et samarbejde med en limousine-tjeneste.
De billigste vogne koster det samme som en almindelig taxa, mens de mere eksklusive vogne er dyrere.
Skillsmissen mellem taxabranchen og Drivr betyder dermed, at endnu en udefrakommende spiller har meldt sig i kampen om det danske taxamarked, der udover Uber og nu Drivr også kæmper mod apps som Blaffer og Haxi.
Samarbejder med stor taxa-app
Samtidig har Taxi 4x27 valgt at indlede samarbejde med den tyske taxa-app taxi.eu, der samler etablerede taxaselskaber i mere end 100 forskellige europæiske byer.
"Bruddet med Drivr betyder, at vi må opgive nogle af de oprindelige visioner, der lå til grund for vores samarbejde. Til gengæld er vi nu blevet en del af europas største taxa-app, som jeg mener stort set kan det samme som både Uber og Drivr," siger Thomas Petersen, der er administrerende direktør for Taxi 4x27.
Uber har jo stor succes med at digitalisere taxa-bestillingen via en app, og nu er jeres samarbejde med Drivr gået skævt. Hvad mener du bør være taxa-branchens svar på den digitale udfordring, der kommer fra Uber?
"Uber kalder sig selv for banebrydende og disruptive, og hvad ved jeg. Men ret beset kan de ikke noget, som taxabranchen i Danmark og resten af Europa ikke har kunne de sidste fem år. Uber var kun nyskabende i USA. Allerede i 2010 havde vi en app, der kunne det samme og året efter, havde de andre danske taxaselskaber det også."
Uber har snart været i Danmark i et år. Hvor kraftigt har I kunne mærke konkurrencen fra Uber?
"Der er jo helt åbenlyst nogle kunder, der er forsvundet fra os og branchen som helhed, og det er naturligvis noget, som vi mærker. Det er svært at sætte tal på, hvor mange kunder vi har mistet. Men vi kan i hvert fald se, at da vi før Ubers entre startede vores samarbejde med Drivr, der havde vi mellem 8.000 og 10.000 ture om måneden via appen. Men da vi afbrød samarbejdet i sidste uge var det faldet til lige under 4.000," siger Thomas Petersen.
Men hvad er din forklaring på Ubers succes?
"En del af forklaringen er, at mange mennesker ikke ved, at taxabranchen allerede har apps, der minder om Ubers. Men jeg mener også, at Ubers succes i høj grad bygger på, at de kan sænke priserne, fordi de ikke spiller efter samme regler som resten af branchen. Samtidig har de så mange penge, at de mere eller andre kan købe sig til nye brugere ved at tilbyde, at du som ny bruger får den første tur til en pris, der næsten er gratis."
Men hvad skal jeres strategi så være fremadrettet. Skal I bare sætte jer ned, krydse fingre og håbe på at Uber bliver forbudt?
"Jeg tror ikke på, at Uber kan forbydes, og jeg mener heller ikke, at Uber skal forbydes. Til gengæld mener jeg, at vi skal have et nyt regelsæt, der sikrer, at Uber og taxabranchen får de samme vilkår. Helt konkret ønsker jeg en sikkerhed for, at alle Uber-chauffører betaler skat og har tilladelse til at køre taxa, mens jeg samtidig mener, at det skal være lettere etablere sig som taxavognmand," siger han.
Thomas Petersen mener desuden, at en liberalisering af taxalovgivningen bør åbne for, at det bliver bedre mulighed for at taxaselskaberne kan konkurrere med hinanden på både pris og serviceniveau.
Kritik af taxa-service
Efter lanceringen af Uber har kritikken af service-niveauet i etablerede taxabranche været tiltagende. Hos Uber har brugerne mulighed for give karakterer til chaufførerne, og efterfølgende udelukke chauffører med dårlige karakterer fra systemet.
Ifølge Thomas Petersen giver taxiloven dog ikke de etablerede taxaselskaber samme muligheder for at udelukke chauffører med dårlige karakterer.
Men for nylig indgik Taxi 4x27 et samarbejde med hotel- og restaurationsbranchens organisation, Horesta, der har til mål at højne serviceniveauet i taxabranchen.
Ifølge Thomas Petersen er samarbejdet dog ikke direkte foranlediget af den skærpede konkurrencesituation, som Uber har skabt.
"Uber siger altid, at servicen er for dårlig i taxa-hvervet, når de kommer ind på et nyt marked. Det var også tilfældet i USA, hvor Uber blev etableret, men jeg mener ikke, at taxi-servicen i Europa er så ringe, som den var i USA. Selvfølgelig kan den altid blive bedre, men jeg mener ikke, at Ubers service er bedre," siger han.
Læs også:
Danske taxachauffører i demonstration: Derfor vil vi have Uber for en dommer
Post Danmark om trussel fra Uber: Sådan vil vi modstå konkurrencen