"Jeg møder mange it-folk, der kommer med 10 års erfaring og en masse certificeringer og søger job hos mig. Jeg stiller dem altid et bestemt spørgsmål: "Hvor mange it-projekter har du aktivt haft ansvaret for, som er afleveret til tiden, holder budgettet og som har den lovede kvalitet?" Så kan jeg se i øjnene på mange af dem, at de spørger sig selv, om de skal fortælle sandheden eller lyve?"
Ordene falder med et glimt i øjet fra en veloplagt André Rogaczewski, administrerende direktør i og medstifter af it-firmaet Netcompany.
Men den både engagerede og lattermilde direktør lægger ikke skjul på, at der skam også er alvor bag den slagfærdige anekdote.
"Der er forbløffende mange folk, der har været i branchen i 10 eller 15 år, som aldrig har haft den oplevelse. Hos os har vi folk, der allerede efter seks måneder får den oplevelse for første gang - og som er vant til at skulle levere lige netop det," siger Andre Rogaczewski.
For den 47-årige Netcompany-direktør er evnen til at levere - og levere til tiden - en central del af et forretningskoncept, som udover solide overskud også har udmøntet sig i årlige vækstrater på den gode side af 20 procent.
Det sikrer selskabet en topplacering i årets udgave af Computerworlds Top 100 i kategorien for såkaldte "sværvægts"-virksomheder
I 2014 lød omsætningen på 629 millioner kroner, og næsten hver fjerde omsætningskrone - 148 millioner kroner - endte på bundlinen, og de flotte resultater har Netcompany nu for alvor forvandlet sig fra it-branchens opkomling til en veletableret spiller på niveau med mastodonter som eksempelvis KMD, CSC og IBM.
På butikshylden finder man en bred vifte af forretningsområder - fra projektleverance, systemintegration, it-drift, dokumenthåndtering og business intelligence til CRM- og ERP-løsninger.
Også på medarbejdersiden er væksten slået igennem. Selskabet forventer i løbet af i år at runde medarbejder nummer 700 - en fordobling på bare tre år.
Har ingen bænk
Renommeet som et af it-branchens absolutte stjerneskud betyder så også, at man som medarbejder skal have svar på skeptiske spørgsmål fra både kunder og kolleger i branchen.
"Jeg spørger alle vores nyansatte, hvad de vil svare, hvis en kunde eller en konkurrent spørger, hvorfor Netcompany tjener så mange penge? Hvis vi tjener gode penge, må det være fordi vi er for dyre. Eller hvad?" fortæller André Rogaczewski.
"Sandheden er, at vi lever af at ligge fem procent under vores fem-seks største konkurrenter - KMD, CSC, NNIT, EG, Accenture, IBM. Og kunderne er meget prisbevidste. Vi kan ikke tjene penge på at komme med for høje timepriser. Så vinder vi ikke nok ordrer, og så har vi ikke noget at sætte vores folk til," siger han.
Og udover faglige kompetencer og evnen til at levere til tiden hænger Netcompanys succes også sammen med, at man ikke har nogen "bænk", hvor dyre konsulenter må sidde og trille tommefingre, mens de venter på nye opgaver.
"Vores konsulenter er først og fremmest dygtige til at lære nyt. Vi tror på talent og evnen til at forandre sig hurtigt. Det kræver, at man som konsulent ikke er forkælet i forhold til at lære nyt. Vi har ingen "bænk". Det har vi aldrig haft. Dét. kombineret med en god tilstrømning af nye opgaver. gør, at vi har en fornuftig forretning," siger André Rogaczewski.
"Men fremfor alt: forskellen på dem, der tjener penge og dem, der ikke tjener penge, er, at opgaven skal være færdig indenfor den ramme, du har sat. I det øjeblik du ikke er færdig til tiden eller budgettet er brugt, så bliver det dyrt," siger han.
"Grunden til, at vi tjener penge, er, at vi ikke bruger tid på at rydde op i vores projekter. Det har ikke noget med priser at gøre. Det har noget at gøre med, at du rent faktisk kommer i mål med dine projekter."
Til salg eller til opkøb?
De imponerende resultater i Netcompany har skabt berettiget opmærksomhed, og det gør det naturligt at spørge til selskabets fremtidsplaner.
Er det danske marked stort nok til, at væksten kan fortsætte? Eller venter André Rogaczewski og hans to kompagnoner Carsten Gomard og Claus Jørgensen på, at en dansk eller udenlandsk spiller lægger et par milliarder eller tre på bordet for at overtage den blomstrende forretning?
Netcompany-direktøren vil ikke afvise hverken det ene, andet eller tredje scenarie.
"Netcompany får løbende henvendelser fra interesserede investorer. Selvfølgelig gør vi det. Men det store spørgsmål er, om man kan videreføre vores principper og eksekvering, kvalitet og den kultur, som er i Netcompany, i et andet regi."
"Det kræver i hvert fald, at man bevarer den måde, vi driver forretning på det danske marked. Der er jo en grund til, at vi har skabt resultater," siger André Rogaczewski, som dog ikke vil sætte hverken navn eller nationalitet på eventuelle interesserede investorer.
Læs også: Netcompany kan være på vej mod at blive solgt - igen
Derimod vil han gerne være en smule mere konkret, når det gælder selskabets egne planer.
"Vi er selv ude og kigge på nye markeder og mulige opkøbsemner. Man kunne sagtens forestille sig, at vi kunne bruge nogle af vores eksisterende løsninger på udenlandske markeder," siger han og peger på lande som Tyskland Storbritannien og Polen, som mulige målområder for opkøb.
"Det er alle sammen store lande med over 50 millioner mennesker, hvor man ser store it-udfordringer på det offentlige marked. Det er væsentligt større markeder end det danske og får man sig først etableret der, er der store muligheder for vækst."
Læs også:
Se tallene: Disse danske it-konsulentvirksomheder betaler mest i løn