Apples kommende el-bil vil være klar til produktion allerede i 2019, lyder den interne plan nu i det hovedrige selskab.
Ifølge Wall Street Journal har Apple skruet gevaldigt op for udviklings-arbejdet på den kommende bil og erklærer sig nu 'committed' til at blive klar med en el-bil i løbet af nogle få år.
Internt i Apple bliver bil-projektet kaldt for 'Project Titan'.
Ifølge Wall Street Journal er Apple for tiden i gang med at opmande kraftigt på udviklings-siden, hvor det er planen, at medarbejderstaben skal tredobles til omkring 1.800 mand i løbet af relativt kort tid.
Apple har også været i gang med at ansætte førende eksperter inden for batteriteknologier, hvilket har givet ballade med de pågældende folks tidligere arbejdsgiver.
Det kan du læse mere om her: Apple shanghaier lithium-ion top-eksperter fra bil-firma: Skal de mon bygge en iCar?
Angiveligt vil Apple i den kommende iCar forsøge at kombinere alle selskabers kompetencer inden for design, batteri-teknolgio, sensor-teknologi og dyb integration mellem hardware og software.
Det er alle områder, hvor Apple i de senere år for alvor har finpudset stilen, og det regnes for givet, at Titan-bilen vil blive helt genkendelig som et Apple-produkt.
Besøgt BMW-fabrikkerne
Apples ledelse har angiveligt brugt et helt år på at overveje, om projektet overhovedet ville kunne lade sig gøre og hvor meget det i givet fald ville kræve af Apple-organisationen.
Topchef Tim Cook har undervejs blandt andet været på besøg i en række af BMW's produktionsfaciliteter i Tyskland, mens der har været afholdt en række møder med forskellige amerikanske myndigheder og lignende.
Det er fortsat uklart, om Apple vil outsource selve produktionen af den kommende el-bil til kinesiske producenter efter den model, som selskabet anvender til produktion af iPhone-telefonerne.
De bliver samlet på kinesiske Foxconns berygtede mega-fabrikker.
Computerworld besøgte i 2013 en af de berygtede kæmpefabrikker. Du kan læse vores beretning fra besøget her: Springer de ansatte stadig ud fra taget hos Foxconn?
Det er imidlertid en væsentlig mere kompliceret affære at bygge biler end at samle mobiltelefoner.
Langt de fleste af verdens bil-producenter sværgrer da også til egne samlehaller, hvor kan holde nøje øje med både kvalitetssikring og fabrikshemmeligheder.
Ingen førerløshed i første omgang
Det har tidligere været fremme, at Apple arbejdede på en førerløs bil, men ifølge Wall Street Journal er de planer nu skudt til hjørne.
Den første Apple-bil bliver således ikke 100 procent selvkørende, men vil kræve en chauffør bag rattet - eller hvad Apple nu indsætter som styretøj.
Det betyder dog ikke, at planerne om en førerløs Apple-bil er droppet helt, men Apple ønsker at gøre sig erfaringer med regler, teknologier og lignende, inden selskabet i kommende udgaver angiveligt vil rette fokus mod udvikling af en 100 procent førerløs bil.
Skal du så allerede nu begynde at spare penge op, så du er klar til at investere i en Apple-elbil i 2019?
Nej, mener flere eksperter, der er skeptiske over for tidsperspektivet.
Selv store bil-producenter med mange års erfaring, dybe interne kompetencer og fuld produktionskapacitet tager mange år om at færdigudvikle en ny bil.
Og Apple har nul erfaring, nul fabrikker, nul kompetencer. Det eneste Apple for tiden har, er bil-softwaren CarPlay, der jo blot er et infotainment-system.
Til gengæld har selskabet rigtigt mange penge og store visioner.
Og selv hvis Apple skulle blive klar med en prototype til præsentation i 2019, kan der være lang vej til endelig produktion, da køretøjet så skal godkendes af diverse myndigheder og lignende.
Læs også:
Amerikanske medier: Apples hemmelige bilprojekt får grønt lys af Tim Cook
Apple shanghaier lithium-ion top-eksperter fra bil-firma: Skal de mon bygge en iCar?