Interview: Klokken er 8.30 i et industriområde i Herlev tæt på København.
Jeg banker på døren på det aftalte tidspunkt på jagt efter en forklaring på, hvordan Commentor har formået at vinde Computerworlds Top 100-konkurrence, der kårer de bedste it-virksomheder i Danmark?
På det regnskab, jeg har med under armen, står der godt nok Logistics A/S, men der er sket meget i seneste år.
"Oprindelig er vi en virksomhed fra Aalborg med navnet Logistics," fortæller Michael Hove, der er administrerende direktør i Commentor, efter vi har sat os til rette ved mødebordet med hver sin kop kaffe placeret inden for behørig rækkevidde.
"Dengang vi startede, udviklede vi meget software til logistikvirksomheder, og deraf kom navnet. Siden er vi kommet ind i mange andre brancher, og derfor har vi overvejet et nyt navn igennem længere tid."
Logistics er da også et navn eller en betegnelse, man støder på et hav af steder - ikke mindst på siden af lastbiler.
"Ifølge CVR er der vist mere end 230 virksomheder i Danmark, der hedder noget med Logistics," griner han og fortsætter:
"Mange har nok troet, at vi var et fragtfirma, men vi udvikler altså software til integration mellem it-systemer."
Det nye navn kom dog helt af sig selv i forbindelse med et ønske om at sætte turbo på væksten i firmaet.
Købte Commentor
For at komme tættere på den del af kunderne, der bor i hovedstadsområdet, opkøbte man et firma, der allerede havde foden indenfor hos potentielle kunder, og som samtidig havde et godt firmanavn.
"Vi købte Commentor og tænkte, at nu var der både mulighed for at skifte navn og samtidig vise en pæn gestus overfor de tidligere ejere og deres fine og gode brand," fortæller han.
"Det plejer nok at være den anden vej rundt, men det gav god mening for os."
I dag sidder der knap 20 personer i Herlev og 30 i Aalborg.
De fremtidige vækstønsker er baseret på det nye kontor nær hovedstaden.
"I Aalborg er det lidt lettere at rekruttere nye folk, så der kommer også lidt vækst, men nu skal vi primært satse på København. Vi vil gerne være omkring 70 inden for de næste to år."
Er det lettere at finde it-folk i Aalborg end i København?
Ja, det er det. Udbuddet er større i hovedstaden, men det er efterspørgslen absolut også. I Aalborg har vi blandt andet gode forbindelser til universitetet, der uddanner rigtig gode folk."
Software, der binder software sammen
Commentor er bygget op omkring to forretningsben.
Et ben udvikler og projekterer løsninger, som binder forskellige it-systemer sammen, og et andet ben vedligeholder de it-løsninger, som firmaet har udviklet. Fordelingen mellem de to er cirka 75 procent til projekter og 25 procent til application management.
Vedligeholdelsesdelen har den fordel, at aftalerne er længerevarende, og de kan derved sikre en stabil indtægt i de perioder, hvor der er lidt længere mellem projekterne.
"Vi er meget fokuserede på at være en servicevirksomhed, hvilket betyder, at vi klarer os godt. Når man er et projekthus som os, kan man ikke lade være med at tænke, at det kunne være dejligt med et produkt. Det har vi valgt fra. Vi forsøger ikke at bygge et nyt produkt, vi leverer specifikke løsninger."
Løsningerne ligger inden for mobility, portal eller integration samt back end-løsninger inden for industrien.
"Et eksempel er en back end-løsning til et distributionscenter eller til en lufthavn."
Det, firmaet kan, er at styre og flytte data mellem forskellige systemer.
"Der er sket et paradigmeskifte i de seneste år fra, at virksomhederne skulle have et stort ERP-system til det hele, til at firmaerne i stedet har mindre standardsystemer, der kan bindes sammen. Commentor udvikler netop den lim, der binder systemer sammen."
Her er fremtidsplanerne
Firmaet udvikler selv med danske programmører, hvilket betyder, at det er en videnvirksomhed, der primært leverer til private firmaer.
"Vores medarbejdere er tekniske folk i den tunge ende af skalaen. Arkitekter, ingeniører, udviklere og projektledere."
Udviklingen mod, at it-løsninger i dag skal være små og agile, har stor betydning for Commentor.
"Mobile first-ideologien er det, vi kan hjælpe virksomhederne med."
Er danske virksomheder stadig præget af store tunge it-systemer, eller er vi allerede agile?
"I forhold til resten af Europa er vi rimelig godt med, når det gælder agilitet. Men ser vi på USA, er vi langt bagud. Amerikanerne er mere klar til separate systemer og cloud-løsninger. Men vi er på vej i den retning, hvor standardløsninger tilpasses der, hvor det er nødvendigt."
Vedligeholdelsesdelen, eller på moderne dansk application management, er en helt naturlig forlængelse af udviklingsarbejdet i Commentor.
"Vi hjælper med application management på systemerne, så både forretnings- og teknisk viden bliver sammen med it-systemerne og ikke spredes for alle vinde, når en opgave er færdig, og vores folk tager hjem."
Hvor vil I gerne bevæge firmaet hen i løbet af de næste to år?
"Vi har en plan om at ansætte cirka 20 nye folk og selvfølgelig stadig være gode til udvikling og application management. Der, hvor vi ser et nyt forretningspotentiale, er i skyen."
Udflytningen til cloud-løsninger er sket i mange danske virksomheder, og mange er allerede repræsenteret i de tyndere luftlag.
Men løsningerne kan bindes sammen på nye måder, siger Michael Hove.
"Vi har været i gang med cloud siden 2009, og vi var måske lidt tidligt ude, men tekniske virksomheder med et behov for en cloud-løsning er en voksende gruppe."
Er det lettere eller mere besværligt at binde løsninger sammen, når de ligger i skyen end ved en traditionel it-model placeret i det lokale serverrum?
"Det er nogle andre ting, der skal tages i betragtning. Noget er allerede løst i skyen, mens andre problemstillinger dukker op. Cloud-brugerne skal gøre sig klart, at skyen ikke er det evigtgyldige svar på alt. Det stiller bare nogle andre spørgsmål."
Han peger også på application lifecycle management (ALM) og et samarbejde med Microsoft som nye forretningsområder.
"Via vores køb i Herlev er vi blevet meget tæt partner med Microsoft, og vi samarbejder om udvikling af løsninger, da de kompetencer er i huset. Vi har ikke tidligere haft så tætte partnerskaber, men det vil vi søge i fremtiden," siger han.
"Vi skal ikke sælge produkter men bruge teknologierne til at understøtte nye løsningsforslag til kunderne."
Han betegner også de to firmaers fælles fremmøder hos en kunde som et kvalitetsstempel.
Tre-fire mand i København var ikke nok
En del af jeres vækst hænger sammen med opkøbet i København. Er det svært at købe en virksomhed?
"Nej, egentlig ikke. Det gik ret nemt for os. Grunden var, at vi gerne ville tættere på Sjælland, fordi 80 procent at vores marked blandt top 500-virksomhederne ligger i hovedstadsområdet. Vi har tidligere forsøgt at sidde en tre-fire mand i København, men det blev ikke helt godt. "
Ringer man bare, og spørger om man må købe?
"Det er lige før, det passer. Vi undersøgte, hvilke firmaer der kunne være interessante, og så var der et rigtigt godt match med Commentor. De tidligere ejere ville gerne fokusere på det tekniske og have lidt større opgaver, og vi ville gerne til København. Det passede bare godt."
Kendte I hinanden på forhånd?
Kun meget perifært, selv om vi arbejder i det samme segment. Vores bestyrelsesformand screenede, hvilke virksomheder der matchede vores behov, og så tog vi en snak med ejerne. Timingen var fin, og vi gjorde det ikke mere kompliceret end nødvendigt."
Er Danmark så stort, at der er behov for flere kontorer?
"Det er et godt spørgsmål," griner han.
"Men det giver bare en bedre service, når man er tæt på sine kunder. Vi er ofte ude hos kunderne, og der er nok stadig lidt længere fra Aalborg til København end omvendt."
Læs også:
Se listen: Her er de 10 største arbejdspladser i den danske it- og telebranche
Danske it-konsulentfirmaer skovler penge ind: Så vildt går det for sig
Top 100/2015: Sådan kårer Computerworld Danmarks dygtigste it-virksomheder