Det går hurtigt med Windows 10.
75 millioner computere har hentet Windows 10 og installeret det på blot en måned.
Det er snart lige så mange computere, som benytter OS X - Macbooks styresystem.
Men hvad betyder sådan et tal egentlig i forhold til tidligere versioner af Windows?
Windows 10's lancering er en markant succes for Microsoft uanset hvilke små eller store problemer, nogle brugere måske har haft ved installationen.
Tilbage i 2010 da Windows 7 udkom, var det en markant forbedring i forhold til både Windows Vista og Windows XP, hvoraf sidstnævnte dengang var favorit-systemet med en markedsandel på næsten 65 procent.
Ifølge Microsoft-eksterpen Poul Thurott solgte Microsoft 60 millioner enheder af Windows 7 i løbet af de første to måneder tilbage i slutningen af 2009, altså let omregnet 30 millioner den første måned.
Og "solgte" licenser er ikke det samme som med Windows 10, hvor tallet omhandler egentlige benyttede licenser - gratis eller ej.
Det er altså langt under Windows 10.
Windows 7 anses dog stadig som et af de mest succesfulde versioner af Windows, og der er i dag estimeret til at være cirka en milliard computere verden over, som stadig benytter Windows 7.
En milliard potentielle Windows 10-brugere.
Windows 8 skuffede fælt
Da Windows 8 udkom, florerede der hurtigt historier om, at det var en kæmpe fiasko. Kun få opgraderede, og fokus i det fingervenlige-men-stadig-hovedsageligt-benyttet-på-desktop-computere-system var helt forkert.
Microsoft selv forklarede, at der efter en måned var solgt op imod 40 millioner Windows 8-licenser, men det var langt fra det samme som enheder, der rent faktisk benyttede systemet. Langt de fleste blev på Windows 7.
I dag, en måned efter Windows 10-lanceringen, har Windows 8 og 8,1 "kun" 16 procent af markedsandelen svarende til 240 millioner.
I begge tilfælde slår Windows 10 lanceringerne med flere mil.
Gratis opgradering og flere enheder
Nogle vil nok sige, at det ikke er sammenligneligt.
Windows 10 er en gratis opgradering, ergo vil mange flere også tage imod tilbuddet, hvilket er helt korrekt.
Samtidig har Windows 10 også flere potentielle platforme end Windows 7 og 8.
Da Windows 8 kom ud, var det med fokus på tablets, men der var ingen eller få Windows-tablets på markedet.
Med Windows 10 er der alle dem, som købte en 2-i-1 bærbar eller Windows-tablet, som hurtigt vil opgradere til Windows 10 på grund af oplevelsen med Windows 8.
Men vigtigst af alt ligger Microsofts succes i, at det er en opgradering og ikke et salg af licenser. Microsoft ved nu, at der er 75 millioner computere verden over, som benytter sig af Windows 10.
Det er 75 millioner computere, som potentielt kan købe Office 365, bruge OneDrive, købe spil, film og apps i Windows Store eller subscribe til Music Groove.
Ligeledes er det millioner af forbrugere, som bliver vant til systemet på hjemmecomputeren, og når de tager på arbejde vil undrer sig over, at computeren stadig er Windows 7.
Det lægger pres på it-afdelingen, som herefter måske i et hurtigere tempo opgraderer maskinparken til Windows 10.
Og det kan Microsoft lide.
Læs også:
Vi har testet den endelige version af Windows 10: Her er vores dom