Den kommende valgkamp om magten på Christiansborg bliver i højere grad end nogensinde udkæmpet på sociale medier, der er blevet politikernes moderne lygtepæl til at hænge deres budskaber op på.
Det mener lektor og social medieforsker Lisbeth Klastrup fra IT-Universitetet, efter hun har fulgt med i og kortlagt politikernes manøvrer på nettet og herunder de sociale medier igennem de seneste 10 års valgkampe.
Og Facebook troner godt op i valglandskabet, hvor alene statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) har 166.000 følgere, hvilket svarer nogenlunde til de sammenlagte oplagstal for dagbladene Politiken og Berlingske Tidende.
"Politikerne ved godt, at de skal møde vælgerne, hvor de er. Og når tre millioner danskere er på Facebook, skal de naturligvis også være til stede der. Samtidig skal de huske på, at der stadig er en masse vælgere, særligt de ældre, som ikke er på Facebook," forklarer Lisbeth Klastrup.
Læs også: Valgforsker: Ingen politiske partier kan vinde vælgere på Facebook
Twitter til breaking news
Hun mener, at vi ser nye tendenser med, at andre sociale medier udover Facebook også bliver og vil blive brugt heftigt, når statsministeren har udskrevet valg.
Her er Twitter et oplagt politiker-valg.
"Vi er stadig i gang med optællingerne, men kan allerede på nuværende tidspunkt se, at der er mange flere politikere på Twitter end ved de foregående valg. For her kan de være synlige for eksempelvis journalister og andre og dermed sætte en dagsorden og breake politiske historier," forklarer Lisbeth Klastrup.
Hun peger på, at nye tal fra DR Medier viser, at blot fire procent af befolkningen er på Twitter. Så det er næppe her, at politikerne skal ramme 'manden på gulvet'.
ITU-forskeren har også en hypotese om, at de traditionelle mediers meget populære hvem-skal-du-stemme-på-quizzer kan have en betydning.
For det er her, at mange vælgere får en god ide om, hvem de er enige med, hvorefter det er oplagt at følge disse partier og politikere på de sociale medier.
Memer og tag-jacking
I årets udgave af folketingsvalget vil vi ifølge associate professor Lisbeth Klastrup også se nye tendenser i form af et stort meme- og tag-jacking-brug.
Memer er et koncept, der i internetsammenhænge typisk består af billeder med en ny og humoristisk (kon)tekst, som får folk til at dele disse billeder rigtig meget via sociale medier.
Tagjacking omhandler derimod en brug af tags, der ofte er ironisk twistede som en hånlig kommentar til det oprindelige budskab/hashtag.
"Vi har allerede nu set masser af eksempler på De Konservatives 'Stop Nazi-Islam-ismen' i massevis af billeder, der ikke kommer fra partiet selv. Også sloganet 'Det Danmark du kender' og 'fadbamsen' er eksempler på, at både de politiske partier og almindelige mennesker er blevet fortrolige med på humoristisk vis at twiste budskaberne på de digitale medier," lyder det fra Lisbeth Klastrup.
Politik virker på nettet
Samtidig forklarer Lisbeth Klastrup, at udover al sjov og spas er det de reelle politiske budskaber, der virker rigtig godt på sociale medier.
"Vores undersøgelser af aktiviteten på Facebook ved sidste valg tyder på, at få gider at læse om, hvornår en folketingskandidat er i Herning, men folk vil gerne læse politisk indhold. For læserne lader ofte til at være vælgere, der stemmer på den pågældende kandidat eller parti," påpeger Lisbeth Klaustrup.
Hun nævner også at debatten og interaktionen på de sociale medier giver vælgerne en ide om, at politikerne er til stede for deres publikum, og at de kan være med til at præge politikernes tankegang.
"Her kan politikerne måske også få en mere præcis ide om hvad der engagerer vælgerne, men hvor meget, der ændres i politikken som følge af dialogen, kan det dog være svært at vurdere," lyder det fra social medie-forskeren.
Kan komme galt afsted
Hun peger i den sammenhæng på, at man kan komme grueligt galt af sted, hvis man for alvor prøver at være skarp og skille sig ud.
Det kunne man eksempelvis se ved Venstre-politikeren Inger Støjbergs Facebook-opdatering, hvor hun omtalte nogle unge uromagere af en anden etnisk oprindelse i en biograf.
Den opdatering nåede omkring halvanden million visninger på de sociale medier, og den fik siden også lige en tur hos de mere traditionelle netmedier.
"Når vi ser på, hvad der sker i dag, så virker det som om, at de sociale medier nu også på mere strategisk vis bliver brugt til mudderkastning mod 'den anden lejr'," også af vælgerne selv," runder Lisbeth Klastrup af.
Læs også:
Galleri: Sådan blev "valgkaos" klaret hos KMD
Amerikansk valg igen præget af flere computer-problemer