Skal du være synlig på Google-søgninger fra smartphones og tablets fra næste uge, bør du have været i gang i et stykke tid med at ombygge dit website til et mobilvenligt et af slagsen.
For Google ændrer sin algoritme, når folk søger fra mobile enheder, så de mobilvenlige sites bliver fremhævet, mens de ikke-responsive og mobil-uvenlige sites ryger ned i søgeresultaterne.
"Hvis du eksempelvis ligger nummer et i en søgning på en desktop-computer, ligger du i dag omkring nummer fem på smartphones, hvis du ikke er mobilvenlig. Fra næste uge ryger du så ned til en 20. plads," forklarer søgemaskineoptimeringsekspert Henrik Bondtofte til Computerworld.
"Hvis du ligger nummer 20 på en mobiltelefon eller tablet får du nul og niks trafik, fordi folk kun klikker på top-links på de mindre skærme," fortsætter SEO-eksperten fra firmaet Waimea Digital.
Han forklarer, at omkring 98 procent af søgerne således aldrig kigger om på side 2 i en mobilsøgning på Google.
"Hvis folk på de mobile enheder ikke kan finde, hvad de søger efter i toppen, så vil de hellere foretage en ny søgning frem for at bladre om på side to," lyder det fra Henrik Bondtofte.
60 procent mobilsøger
SEO-eksperten forklarer, at i dag foregår et sted mellem 40 og 60 procent - afhængig af brancher - af alle søgninger via de mobile enheder.
"Skal man være i det mobile indeks hos Google, skal man som minimum have et responsivt design. Det kan eksempelvis gøres via temaer i nyere CMS'er. Ellers kan det koste millioner at få lavet responsive sites, hvis du er rigtig stor," fortæller Henrik Bondtofte.
Han vurderer, at kun omkring 50 procent af alle virksomheder har taget Googles ændringer seriøst.
"Mange siger, at de ikke kunne nå det, men dette har altså været meldt ud for to år siden første gang. Min forståelse er, at når du bygger dit gammeldags site om med responsive design, kan du sagtens komme ind i det mobile Google-indeks igen," siger SEO-eksperten.
"Dette gør Google jo jo ikke for at straffe sites, men derimod for, at brugerne får meget bedre mobilsites at vælge imellem, når de søger fra en smartphone eller tablet," fortsætter han.
Danske Bank ikke mobilvenlig
Computerworld har søgt på mobilvenligheden blandt de største selskaber herhjemme.
Danske Bank er et af de selskaber, der ikke består Googles egen test mobilvenligheden.
"Teksten er for lille til, at den kan læses. Der er links, som er for tæt på hinanden. Der er ikke angivet en viewport for mobilenheder," brokker Google-testen sig.
Viewporten er i denne henseende et meta-tag, der kan skalere ens site til de mindre skærme på smartphones og tablets.
Hos Danske Bank erkender chef for kundeløsninger, Claus Bunkenborg, at Danmarks største bank med milliard-investeringer i it ikke er klar til de nye tider hos Google.
"Det er jo et spørgsmål om prioritering, og vi har valgt at fokusere meget kraftigt på udvikling af apps," lyder det fra Claus Bunkenborg.
"Vi har flere tusinde sider, og vi er derfor i gang med et rigtig stort projekt med at relancere vores hjemmeside med responsivt design," fortsætter han.
Denne relancering kommer formentligt først efter sommerferien. Danske Bank tager i første omgang den pragmatiske tilgang med at analysere, hvilke undersider kunderne søger efter fra mobile enheder, og redesigner disse sider med responsive design.
Derfor kan det forventes, at hele bankens mobile site bliver rullet ud i flere etaper.
Lego har knoklet i halvandet år
Hos den danske legetøjsfabrikant Lego er der derimod ikke længere den store aktivitet omkring at gøre selskabets website mobilvenligt, for det arbejde har allerede været i gang i halvandet års tid.
"Vi panikker ikke, da vi allerede igennem fokusgrupper, brugertests og andre tiltag har arbejdet med responsive webdesign siden starten af 2014. Googles udmelding har bare fået os til at arbejde hurtigere med at på plads," fortæller Legos globale chef for søgemaskineoptimering, Luis Navarrete Gomez.
Han siger, at arbejdet blev påbegyndt, fordi Lego ligesom andre selskaber har set, at et støt stigende antal brugere tilgår legefabrikantens site fra mobile enheder. Især tablets er populære, forklarer Luis Navarrete Gomez.
Legos chef for søgemaskineoptimering ønsker ikke at sætte tal på hvor mange brugere, der kommer fra de mobile enheder. Han siger dog, at ligesom på andre sites er det over 40 procent af alle søgninger på Legos website, der foregår på de mobile browsere.
"Vi fokuserer ikke på, om vi vinder eller taber brugere. Vi ønsker bare, at brugervenligheden er i top, så folk får den samme oplevelse, som når de leger med Lego."
Slow-sites ser rødt
For at gøre det nemt for sine brugere er Google allerede i gang med at markere de mobilvenlige sites med 'mobilvenlig' eller 'mobile-friendly' i søgningerne.
Samtidig er søgegiganten i gang med at eksperimentere med et rødt 'slow'-stempel til de ikke-mobiloptimerede sites.
Det skriver analysekonsulent Robert Børlum-Bach fra webbureaet Creuna på en blog.
Her viser han flere eksempler på, at sløve loadhastigheder på de ikke-mobilvenlige sites kan resultere i et stort kunde-frafald.
"Eksempelvis viste et nu klassisk eksempel fra Amazon, at bare 0,1 sekunders længere loadtid resulterede i en procent mindre salg," lyder det på bloggen
"Google (har) testet, at når søgeresultatet fremkommer et halvt sekund senere, opleves et dropoff på 20 procent. Når der bliver lavet tre milliarder søgninger om dagen, har sådanne tal store kommercielle konsekvenser," lyder det på Creuna-bloggen.
Til Computerworld siger Robert Børlum-Bach, at det bliver meget spændende at se, hvilke konsekvenser Googles mobil-dagsorden reelt får for mobil-søgeresultaterne.
"Store, kendte brands er nok ikke i fare, for der søger brugerne jo på selve navnet. Men hvis du derimod søger efter generiske termer som 'legetøj' og 'pension', så kan det få betydning for selv store virksomheder, hvis de ikke er mobilvenlige og i toppen af søgeresultaterne," siger han.
Du kan selv teste, om dit website er mobilvenligt på Googles udvikler-side.
Læs også:
Google ændrer i søge-algoritmen: Får alvorlige konsekvenser for web-sites
Google følger i Apples fodspor: Nu får Flash dødsstødet