Der er få ting som trafikpropper, der kan få folk op i det røde felt og tromme irriteret på instrumentbrættet.
Især når for de professionelle chauffører, der ved, at tid er penge.
Den udfordring har det aalborgensiske it-firma Blip Systems i samarbejde med blandt andre Cowi forsøgt at tackle ved at stille en trafiktavle til rådighed for trafikanterne i den travle Aalborg Havn.
Dermed kan en lastbilschauffør og de 10.000 andre daglige bilister på havnens fire hovedveje orientere sig i realtid om den korteste vej til motorvejen E45.
Sådan virker det
Teknologien virker ved, at godt 30 sensorer ved de aalborgensiske veje ud fra havneområdet opfanger, når der kører et håndfrit telefonsæt eller en anden åben bluetooth-enhed forbi en sensor.
Den næste sensor på vejen registrerer ligeledes køretøjerne fra anonymiserede MAC-adresser, og derved kan Blip Systems registrere eksempelvis tidsforskel mellem registreringerne og dermed trafiktæthed på vejene.
Disse informationer samles på trafiktavlen leveret af Cowi, hvor chaufførerne kan se, hvor lang tid de kan forvente at bruge, før de kommer ud på E45.
"Det betyder, at en lastbilschauffør kan tage en længere rute, fordi han kan se, at han på den måde kan spare tid, hvilket jo er en vigtig faktor for fragtfirmaer," forklarer marketing manager Christian Bugislaus Carstens til Computerworld.
Strid om privatlivets fred
Han understreger, at ingen af trafikanterne kan identificeres fra de MAC-adresser, som samles ind af Blip Systems.
"Vi indsamler ingen personfølsomme data. Derudover bliver trafikanternes data også krypteret i sensoren som en ekstra sikkerhed," siger Christian Bugislaus Carstens.
Blip Systems har på rejsen mod disse realtids-informationer ellers været igennem en større privacy-undersøgelse, da netop registreringen mentes at høre under cookie-lovgivningen.
Selskabet har dog efter flere måneders tovtrækkeri fået Erhvervsstyrelsens godkendelse til at anvende teknologien.
Flere byer på vej
Christian Bugislaus Carstens fortæller samtidig, at også andre byer som Aarhus, Odense og København er på vej med lignende tavle-løsninger.
"Jeg ved, at Aarhus er ved at sætte tavler op, og mon ikke det kommer til at ske flere steder," siger han til Computerwold.
Han nævner i den sammenhæng, at muligheden er mange i Aarhus, hvor der er op mod 130 sensorer sammenlignet med Aalborgs nuværende 31.
I København findes en lignende løsning i hovedstadens lufthavn på Amager.
Udover systemets anvendelse i Danmark er Blip Systems også til stede i 23 udenlandske lufthavne, som blandt andet tæller Amsterdam, Dublin og Dubai.
Læs også:
Mød den it-baserede trafikstyring: Sådan slipper du for rødt lys