De fleste er i dag enige om den grundlæggende præmis, at digital innovation er vejen frem, hvis man vil fremtidssikre sin virksomhed.
Alligevel er der stadig alt for mange virksomheder, der ikke er afklarede med, hvordan it-organisationen skal skrues sammen for at kunne fungere bedst muligt i det digitale kapløb.
Og her stopper manglen på erkendelser ikke:
"Det, de fleste virksomheder ikke anerkender fra starten, er, at mange af de kritiske ressourcer, der kræves for at fascilitere denne transformation, ikke vil være tilgængelige i huset," skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en analyse af, hvordan man skaffer de nødvendige digitale kompetencer.
Problemet er, ifølge McKinsey, at der er så hård kamp om de talenter, der eksempelvis har en dyb forståelse for cutting-edge teknologier, der kan benyttes til at ændre hele kundeoplevelsen, ligesom også data- og forretningsanalytikere er i høj kurs.
"Men teknologi-virksomheder er ofte bedre positioneret til at vinde kampen om de professionelle med disse kompetencer, fordi de kan tilbyde mere forskelligartede karrierer og personlig udvikling på området."
Læs også: Se top-listen her: Disse it-firmaer vil alle arbejde for
Samtidig er det en stadig større udfordring, at man ikke kan nå at uddanne og udvikle de nødvendige talenter i takt med de voksende krav til digitale satsninger.
McKinsey beskriver en konkret case med et stort rejseselskab, der satte gang i en digital satsning for at svare igen på pres fra nye online-konkurrenter:
"Målet var en hurtig opskalering, men da de skulle vurdere deres behov, indså lederne, at de manglede den nødvendige ekspertise på en række kritiske teknologi-områder, inklusiv design af brugergrænseflader og agil softwareudvikling."
McKinsey skriver, at mange it-organisationer vil have de samme begrænsninger, og at man for at kunne følge med konkurrenterne, er nødt til at satse på en mere dynamisk tilgang til, hvordan man skaffer de digitale kompetencer uden for organisation.
"Det vil i det store kræve, at man lærer at balancere de to hastigheder, som it-organisationer skal kunne håndtere," lyder det fra McKinsey, der henviser til, at både driften og udviklingen skal sikres - en udfordring, Computerworld har skrevet en del om på det seneste.
"Vi mener specifikt, at virksomheder bør tage et nærmere kig på deres digitaliserings-mål og deres praksis for kompetence-udvikling i konteksten af denne arkitektur med to hastigheder," lyder rådet fra McKinsey.
Læs også:
Se top-listen her: Disse it-firmaer vil alle arbejde for
Dansk CIO: Der er alt for meget fokus på oppetider og udgifter
Dansk it-afdeling forvandlet på to år: Fra bits og bytes til business
It-chefens 2015: Derfor skal du droppe kontrol-rollen og finde visionerne frem
Mød tre danske it-afdelinger: Knivskarpt fokus på drift, innovation og projektstyring