Vi nærmer os lanceringen af Apple Watch, og i løbet af de kommende måneder finder vi ud af, om Apples nye satsning bliver en succes, et flop eller måske bare lander et sted midt i mellem.
En diskussion, der i øjeblikket kører i højeste gear blandt mange tech-interesserede, og her på redaktionen er der også forskellige synspunkter.
I denne artikel har vi samlet tre af de bedste bud på, hvorfor Apple Watch bliver et hit, og de tre bedste bud, hvorfor Apple Watch bliver et flop.
Læs med herunder:
Tre grunde til at Apple Watch bliver et hit:
+ Apple Watch redder dig fra din irriterende telefon
Efter lanceringen af iPad'en hørte man ofte folk sige, at Apple skabte et behov, som folk ikke vidste, at de havde.
Folk vidste ikke, at de havde behov for en iPad, men da de først sad med den mellem hænderne, fandt de ud af, at de havde manglet den.
Vi kan meget vel se noget lignede udspille sig med Apple Watch.
Argumentet skulle i så fald være, at det endnu ikke er gået op for folk, hvor irriterende deres telefoner kan være i dagligdagen.
Men med Apple Watch vil folk pludselig opdage, hvor befriende det er, at de ikke behøver hive telefonen frem hver gang, der kommer en sms-besked, en kommentar på Facebook eller et like på Instagram.
Nu får vi en diskret notifikation på vores håndled i stedet for den insisterende brummen i lommen, som vi efterhånden har vænnet os til.
Netop dette argument er blevet fremført på den amerikanske blog Techcrunch, der har talt med flere anonyme kilder, som har haft mulighed for at anvende Apple Watch.
De fortalte alle, at uret betød, at de næsten helt var holdt op med at bruge ders telefoner i løbet af dagen. Det er dog værd at huske på, at Techcrunch kilder næsten med garanti er Apple-ansatte, og derfor skal deres udsagn tages med et gran salt.
Men Techcrunch konkluderer alligevel, at Apple Watch har en relativ unik ting at tilbyde kunderne, og den ting er "tid". Med Apple Watch får vi noget af den tid tilbage, som tidligere gik tabt, når vi sad og stirrede ind i skærmen på vores telefon.
"Apple kan give dig noget af din opmærksomhed og din tid tilbage. Hvis du mener, at Apple Watch ikke kommer til at sælge særligt godt, så bør du huske, at der findes meget, meget få produkter, der giver dig mulighed for at købe dig til ekstra tid," lyder argumentet i Techcrunch-artiklen.
+ Apple forstår design
Som en af de få teknologivirksomheder i verden bekymrer Apple sig om design. Altså bekymrer sig sådan for alvor.
Apples produkter er smukke og funktionelle, og derfor trives Apple bedre end nogen anden teknologivirksomhed i en ny tid, hvor teknologien bevæger sig væk tidligere tiders besættelse af "speeds and feeds".
Det giver især Apple en enorm konkurrencefordel, når det gælder kropsbåren teknologi som eksempelvis smartwatches. Her er design vigtigere end nogensinde før.
Det afspejler sig også i designet af Apple Watch, hvor især ståludgaven er så smuk, som en computer på et håndled nu engang kan være, og det er en af årsagerne til at Apple Watch får succes, hvor andre før har fejlet.
Og ja, der er måske folk derude, der endnu ikke helt er overbeviste om Apple Watch' skønhed.
Men Apple har både et brand og en marketingsmaskine, der er stærk nok til at overbevise mange af tvivlerne. Apple har allerede fundet det tunge skyts frem, og de har indrykket kæmpe annoncer i modemagasiner som Vogue, og under modeugen i Paris sidste år oprettede de en midlertidig udstilling af Apple Watch i den hippe parisiske modebutik Colette.
+ Kun Apple har tyngden
Det er langt fra alle virksomheder, der er i stand til at etablere en helt ny produktkategori. Men Apple er en af de få virksomheder på kloden, der har tyngden til det.
Det beviste Apple med iPod'en, iPhonen og iPad'en, og snart vil Apple endnu engang bevise det med Apple Watch.
En del af forklaringen på Apples succes er den førnævnte marketingsmaskine, men det er langt fra hele historien. For andre virksomheder har marketingbudgetter, der er større end Apples uden at opnå den samme effekt.
Apples succes skal i høj grad tilskrives en helt unik tillid, der gennem årene er blevet opbygget mellem Apple og forbrugerne.
Denne tillid betyder, at Apple har fået succes med sine nye produkter, selvom folk gennem årtier har spået, at Apple-produkter vil floppe. Vi husker formodentligt bedst Steve Ballmer, der afskrev iPhonen, men gennem tiden har folk også afskrevet iPod'en, iPad'en og Mac'en.
Men i sidste ende har Apple-kunderne stolet så meget på firmaets beslutninger, at de har trodset normal skepsis og købt produkterne, og i sidste ende er de kommet til at elske dem.
Derudover har Apple et unikt økosystem af app-udviklere og ikke mindst et stort net af egne detail-butikker, hvor forbrugere kan komme ind fra gaden og prøve uret. Her står special-uddannet personale klar til at instruere kunderne i at bruge uret.
Alt dette betyder, at Apple har en helt unik mulighed for at introducere nye produktkategorier. Og det er derfor, at millioner og atter millioner af mennesker kommer til at købe det nye Apple Watch, selvom der kun er blevet solgt omkring 720.000 smartwatches med Android Wear.
Derfor bliver Apple Watch ikke en succes
- Vi mangler en motivation
Vi har endnu ikke fået et fyldestgørende svar på, hvorfor vi skal have et Apple Watch, og derfor ender det med at blive et flop.
For hvorfor skal folk investere mindst 349 dollar i et nyt produkt, som ikke tilbyder nogen nye funktioner.
Uret tilbyder i det store hele præcis de samme funktioner, som en smartphone gør. Det eneste forskel er groft sagt, at den ene enhed sidder på håndleddet, mens den anden ligger i lommen.
Men hvis vores telefoner i forvejen er en distraktion, når den ligger i vores lomme, hvordan kan man så meningsfuldt argumentere for, at det bliver en mindre distraktion, når vi placerer den på vores håndled?
Det er spørgsmål som Apple ikke for alvor formået at besvare, og indtil videre ser det ud til, at Apple Watch succes kommer til at hvile på forbrugernes tillid til, at Apple endnu en gang har skabt et produkt, som de ikke ved, at de har brug for.
Derudover er det værd at tilføje, at Apple Watch heller ikke tilbyder nogen væsentligt anden funktionalitet end de eksisterende smatwatches på markedet, som der indtil videre kun er blevet solgt få millioner af. Med andre ord så forsøger at Apple at sælge os et smartwatch-koncept, der allerede forlængst er blevet dumpet af forbrugerne.