Excel-serie. Excel er en af de største tidsrøvere, som du finder på kontoret i dag, fordi man ofte skal gøre mange ting manuelt, som Excel egentlig kan klare dig dig.
Men Excel behøver slet ikke være en tidsrøver.
IDG Kurser har en vifte af kurser i Excel på forskellige niveauer, hvor Excel-guruen Ernst Lohse viser dig alle de tips og tricks, som du har manglet i Excel. Lyden af "Ah, så du gør sådan," lyder ofte fra kursus-lokalerne.
Du kan læse mere om IDG's Excel-kurser her.
Derfor har vi lavet en lille artikelserie på fire artikler omkring Excel-tips. De der små tips, som kan gøre en kæmpe forskel i hverdagen. Dette er den fjerde artikel.
Vi har spurgt Ernst Lohse, hvilke små tricks som du bare må kende.
De følgende tips og genveje virker til Excel 2010, men burde langt hen ad vejen også virke til Excel 2013 (Office 365). Det har resulteret i en række artikler, som vil indeholde tips samt en gif eller billede til at illustrere tippet.
1. Skriv dagsdato med en enkel kode
I stedet for at skrive datoen ind på den bestemte Excel-måde, så den ikke læser det som et data-tal, så skriv i stedet Ctrl+shift+; Det giver dig dags dato. Skriver du Ctrl+Shift+: så får du klokkeslettet ned til sekundet.
2. Excel kan selv tænke: laver ugedage og måneder efter ét ord
I stedet for at skrive januar, februar, marts og så videre i hver sin celle, så skriv januar i den første, og tag derefter fat i plustegnet i hjørnet og træk. Du kan nu se, at Excel selv skriver de efterfølgende måneder, og kommer du til december, så starter den bare forfra.
Det samme kan den gøre med ugedage, og du kan også skrive "vare 1" og trække. Så vil de efterfølgende felter komme til at hedde "vare 2", "vare 3" og så videre.
3. Lav skema over ugedage uden weekend
Skal du lave en oversigt over ugedagene uden weekender, kan det godt blive et værre pilarbejde.
Det du kan gøre er at skrive Ctrl+Shift+; (dagsdato), og derefter trække i fyldhåndtaget ved markøren med din højre musetast. Når du slipper igen, vælger du ugedage, og så viser den kun ugedage uden weekender.
4. Liste over ark
Hvis du er power-user i Excel, så arbejder du nok i mange ark på én gang. I stedet for at bladre igennem dem med de to pile for neden, så kan du i stedet højreklikke på én af pilene og få en oversigt over alle ark.
Læs også: Microsofts nye Office-apps: Masser af touch, mobil og cloud - men også tastatur og mus