Excel. Et program som de fleste på et eller andet tidspunkt har prøvet at arbejde med. Ofte kan det virke uoverskueligt, og lykkes det endelig, så er det måske med en masse bøvl og besvær.
Men sådan behøver det slet ikke være. IDG Kurser har en vifte af kurser i Excel på forskellige niveauer, hvor Excel-guruen Ernst Lohse viser dig alle de tips og tricks, som du har manglet i Excel. Lyden af "Ah, så du gør sådan," lyder ofte fra kursus-lokalerne.
Du kan læse mere om IDG's Excel-kurser her.
Vi har spurgt Ernst Lohse hvilke små tricks, som du bare må kende. De følgende tips og genveje virker til Excel 2010, men burde langt hen ad vejen også virke til Excel 2013 (Office 365). Det har resulteret i en række artikler, som vil indeholde tips samt en gif eller billede til at illustrere tippet.
1. Lav en overskrift over en tabel, som fylder ud over én celle
Det kan ofte være nødvendigt at lave en rubrik, som er længere end cellen, som der skrives i.
Lav en overskrift i en celle, og tryk Ctrl+Enter for at blive i feltet med markøren.
Markér derefter så mange felter, som din overskrift skal være i. Vælg derefter Flet og Centrer i "Justering".
2. Få flere felter til at mimikere ét
Har du taget en model fra sidste år, som hedder "Budget 2014" og har rettet al teksten til "Budget 2015", så gør det rigtig ondt indeni, når du får det printet, og du har glemt et "budget 2014" et sted...
Undgå den slags fejl ved at få overskrifter og lignende til at rette sig ind efter ét felt.
Tryk på et felt og skriv =(tryk derefter på det ønskede felt, som skal kopieres.)
Ændrer du derefter teksten i din overskrift, så følger ændringen med alle de steder, som du har linket til din overskrift.
Et eksempel kunne være ved at skrive overskriften på et budget (Budget 2014), og få andre steder, hvor der skal stå "budget 2014" til at rette sig ind efter dette.
3. Tjek en formel for Sand/falsk
Arbejder du med sand/falsk-formler, kan det være rart at finde ud af, om formlen virker, eller hvad den giver i det specifikke punkt i formlen.
Vælg din formel og Markér det valgte stykke, som skal regnes ud. Tryk derefter F9 for at se, om det er sandt eller falsk. Tryk Esc for at komme væk igen.
Trykker du Enter, fjerner du det markerede formel og indsætter i stedet udregningen. Dette kan give problemer senere.
4. Formater tal, så det har tusind-indikatorer
Vælg dine tal-data og tryk Ctrl+Shift+1. Brug ikke 000-tasten som sidder under "Tal" i menuen i toppen. Den er tiltænkt revisorer, så med mindre at du laver revisionsarbejde, så bør du holde dig fra den knap.
Læs også: Bliv bedre til Excel: Her har du fire gode tricks som du (sikkert) ikke kender