Den danske it-systemintegrator Axcess er blevet købt af 'storebroderen' Atea for den nette sum af 317 millioner kroner.
Med det køb har it-forhandleren Atea fået fat i en af sine værste konkurrenter, som for alvor har fået vind i sejlene i de seneste par år, hvor selskabet siden 2012 har ansat 100 nye medarbejdere.
Selskabet har i dag knap 200 ansatte, og med salget til Atea er der ifølge Axcess' tekniske direktør Bent Neergaard Lytsen ikke planer om fyringer - tværtimod.
"Vi har ambitiøse planer om vækst og for at realisere denne vækst, har vi brug for alle de gode medarbejdere, vi har - og flere til. Vi er blevet styrket på flere områder, og det danner en endnu bedre base for vækst," siger Bent Neergaard Lytsen til Computerworld.
Fortsætter som selvstændigt selskab
Han fortæller, at Axcess efter opkøbet vil fortsætte som selvstændigt selskab 100 procent ejet af Atea.
Som en del af opkøbsplanerne vil Atea overføre 70 medarbejdere til Axcess, som primært kommer til at arbejde med netværk, sikkerhed og collaboration.
Det betyder altså, at Axcess-medarbejderstyrken fremover lyder på godt 250 folk.
Hønen-og-ægget-historie
I den seneste tid har Axcess især haft travlt med at hyre sælgere, system-specialister og projektledere i takt med, at omsætningen i de seneste fem år er fordoblet fra omkring 300 millioner til 600 millioner kroner.
Bent Neergaard Lytsen, fortæller, at succesen i de seneste par år er en klassisk hønen-og-ægget-historie.
Det skal forstås på den måde, at når først jobsøgende it-folk har hørt godt om selskabet, der vandt prisen for Danmarks bedste it-arbejdsplads i 2010, så har det det igen kunnet tiltrække flere nye medarbejdere - som igen har kunnet bidrage til at vinde nye kontrakter.
"Vores medarbejdere vil gerne arbejde i et stærkt fagligt miljø med andre stærke, faglige profiler, og dér har vi så været inde i en meget positiv spiral i de senere år. Vi har fokuseret på certificeringer og teknologi-specialister, og det har altså betalt sig," forklarer Bent Neergaard Lytsen.
To storsejre baner vejen
Blandt andet har kontrakter med DR og Mærsk været med til at sætte Axcess på landkortet.
Bent Neergaard Lytsen peger dog især på scoringen af netværks-kontrakten med staten om levering af Cisco-netværkskomponenter i 2012, hvilket skete lige foran snuden på konkurrenter som NetDesign - og Atea.
Senest har selskabet storsejret i udbuddet omkring it-driften af Aarhus Kommune, som er en anden de helt store milepæle for selskabet.
"Alene aftalen med Aarhus har betydet, at vi skulle ansætte 10 folk til vores afdeling i Aarhus," forklarer Bent Neergaard Lytsen.
Han siger samtidig, at selskabet som noget nyt har ansat seks lærlinge fra tekniske skoler og tre nyuddannede kandidater, der bliver belønnet alt efter deres certificeringsniveau og øvrige resultater hos Axcess.
"Selvom vi normalt ansætter rutinerede kræfter med solid erfaring fra it-branchen, så skal vi jo også have tilført nyt blod og nye ideer. Nu overvejer vi faktisk flere af den slags aftaler, for indtil videre har det været en rigtig god plan," lyder det fra Bent Neergaard Lytsen.
Kunne ikke Microsoft
Nu er vejen opad rampen og ind i lyset for Axcess ikke alene været brolagt med succesoplevelser, efter selskabet har indgået partneraftaler med selskaber som Cisco, Avaya, Netapp, HP, HDS og VMware.
For nyligt forsøgte selskabet at udvide sin produktportefølje med Microsofts nu snart hedengangne Lync-teknologi, men her mødte selskabet en stor udfordring hos kunderne.
"Det passede ikke så godt med vores kompetencer, fordi kunderne forventede, at når man var god til én Microsoft-teknologi, så kunne man også servicere dem på andre områder," erkender Bent Neergaard Lytsen.
I dag har Axcess så indgået en aftale med Microsoft-partneren MindZet om hjælp til kunder med Microsofts værktøjer i serverrummet. Og med Atea i ryggen har Axcess næppe problemer med at håndtere Microsoft-teknologier fremover.
Husk at sige nej
Generelt mener Bent Neergaard Lytsen, at nøgleord som 'seriøs', 'vedholdende' og 'loyal' har været ekstrem vigtige for Axcess' væksteventyr, som ultimativt har banet vejen for Ateas opkøb af virksomheden.
"Du skal jo også være hos kunderne, når det hele brænder sammen. Ellers bliver man ikke taget seriøst. Og kunderne taler jo med hinanden om, hvem i branchen man kan have tillid til," lyder det fra selskabets tekniske direktør.
Han tilføjer, at for Axcess har succesridtet også været afbalanceret af modet til at sige nej til kontrakter, selvom de virkede nok så store og tillokkende.
"Hvis en aftale ligger 30 procent uden for vores komfortområde, så har vi været nødt til at sige nej. Man er nødt til at sige nej, hvis man skal koncentrere sig om sine kernekompetencer, og inden for blandt andet netværk er der da også masser af forretning for os," siger Bent Neergaard Lytsen.
Det betyder samtidig, at den nuværende vind i sejlene løjer næppe af lige med det samme, forklarer han.
"Vi arbejder med tre-års planer, hvor vi budgetterer med vækst, så det vil ikke overraske mig, hvis vi er 400 medarbejdere i 2020," lyder forhåbningen fra Axcess' tekniske direktør.
Læs også: