Interview: Det er umuligt at se det udefra: CSC Danmarks hovedkvarter i Valby i København er stadig den samme hvide kasse, den store græsplæne og parkerings-pladsen ved den firkantede bygning er stadig uden liv, og der er stadig ikke megen trafik på Valby-gaden Retortvej, der blev kendt over hele Danmark, da CSC Danmark for nogle år siden var centrum for den største faglige konflikt i it-branchen i nyere tid
Det kan du læse mere om her: Derfor er CSC-konflikten en nedtur for alle parter
Men inden for bag de hvide vægge og de mørke vinduer finder vi et andet CSC end i tiden med konflikter, hacker-sager og rækken af skandale-sager med Polsag, Skats inddrivelses-system og hacket af CPR-registeret som nogle af de mest omtalte.
Dette andet og nye CSC bag de hvide mure er raskere, mere agilt, med nyt fokus, ny organisation, nye produkter og ny kamp-ånd.
Sådan lyder det fra CSC's øverste chef for Norden, amerikaneren John Walsh III, der af CSC blev kaldt ind som en slags 'clean up-guy' - oprydder - for at få sat skub i den turn around, som var så bydende nødvendig for nogle år siden.
"Det har været en hård tid for den danske forretning, og både kunder og partnere og ansatte har været bekymrede om, hvorvidt CSC overhovedet ville blive i Danmark. Det har været afgørende at få gjort selskabet sundt og profitabelt og få det bragt tilbage på sporet som en konkurrence-dygtig spiller. Den opgave er nu løst efter så mange år med dårlige finansielle resultater og dårlige sager. CSC er i dag et meget anderledes selskab end for to år siden," siger John Walsh til Computerworld.
Billedet er markant anderledes end for ganske få år siden, hvor det så sort ud for selskabet.
Ikke mindst syv års bragende og buldrende underskud med samlet tab i milliard-klassen samt striben af skandale-sager, nedbrud, forsinkelser og problemer talte deres tydelige sprog:
Slap og fed
CSC var blevet slap og fed, havde voldsom overkapacitet af dyre medarbejdere, der næsten ikke kunne fyres og som havde to års opsigelse, der var for meget bureaukrati, selskabet var blevet mageligt og lige lovlig vant til, at telefonen ringede af sig selv med nye ordrer.
Samtidig buldrede agile og konkurrence-klare virksomheder ind på det outsourcing- og servicemarked, som CSC historisk havde domineret sammen med IBM og HP.
De talte både række af lokale udfordrere samt ikke mindst en gruppe store indiske selskaber som Tata og TCL, der gik på rov i markedet.
Et kultur-problem
Ifølge John Walsh skal grunden til CSC's træghed i slutningen 2000'erne findes i selskabets kultur, der på mange måder blev grundlagt i de glade 1990'ere, hvor kæmpe-ordrerne strømmede ind af sig selv, og solen altid skinnede.
"CSC har ikke været et dovent selskab, men vi har haft en gammeldags 'go-to-market'-strategi, der jo bygger på, at CSC sammen med IBM og HP som verdens største siden 1990'erne har været vant til altid at blive opfordret til at byde på de store ordrer. Vores handle-mønster og salgs-strategi har dybest set bygget på på, at vi har siddet og ventet på, at folk ringede, så vi dernæst kunne sælge vores produkter til dem," siger John Walsh.
Det gik fint i mange år.
Men mens markedet udviklede sig, konkurrencen blev skærpet og kravene forandrede sig, blev CSC stående. Indtil oprydningen blev sat i gang.
Og den er nu ved at være på plads - blandt andet efter store fyringsrunder og en omfattende organisations-ændring, hvor fokus er blevet skiftet, ledelseslag fjernet og virksomheden generelt strammet op.
Siden konflikten i 2011 er antallet af medarbejder blevet næsten halveret, løn-omkostningerne er faldet med 175 millioner kroner.
Og selskabet er kommet ud med sit første positive regnskab i årevis med et overskud på 442 millioner kroner.
Du kan læse mere om årsagen til det positive regnskab her: Er CSC's store oprydning ved vejs ende efter mange års krise?
"Vi har i de seneste år brugt meget tid på at få styr på butikken internt for at få gjort selskabet sundt igen: Profitabiliteten skulle tilbage, og vi skulle have genopbygget forholdet til nogle af de statslige kunder," siger John Walsh.
Det har været nødvendigt efter de store skandalesager - men tingene har nu stabiliseret sig.
"Vi har fået fornyet en række af disse kontrakter, og vi har fået afbalanceret medarbejderstaben på en struktureret og gennemtænkt måde, efter at det stod klart, at vi havde overskydende kapacitet. Så nu er vi klar til at vokse igen," siger han.
Markant forskel
Ifølge John Walsh er forskellen internt i CSC markant til i dag, hvor kulturen efter den store forandringsproces, der blev sat i gang for nogle år siden, er langt mere fremadrettet, offensiv og tilpasset nutidens markedsvilkår: Her skal der kæmpes om ordrerne via både en mere offensiv salgs-strategi og via CSC's partnerkanal.
John Walsh peger på, at kunderne er langt mere modne i dag, de ved mere, og de er i stand til at stille helt anderledes krav end i de glade 1990'ere.
"I dag er det meget anderledes, fordi folk får bedre og bedre indsigt i teknologi, og alle forstår, at der er masser af muligheder i markedet. Folk ønsker mere fleksibiltet og agilitet i deres løsninger, og de fleste virksomheder arbejder efter en multisourcing-strategi. Når folk køber ind på den måde, så vinder du altså ikke ordrer, hvis du bare sidder og venter ved telefonen," siger John Walsh.
Hvordan vil du beskrive CSC i dag?
"CSC handler i dag alene om vækst. Vi er færdige med oprydningen, og nu handler det om vækst."
En stor del af oprydningen har handlet om at få CSC drejet over mod de nye teknologi-bølger, der i disse år gennemstrømmer it-branchen, og som alle de store service-leverandører har kig på.
Det handler om cloud, mobility, big data, cyber-sikkerhed, sociale medier og internet of things.
Samtidig har selskabet skåret voldsomt ned på antallet af løsninger, der til gengæld alle er gennemtestede på kryds og tværs i aktiv brug i selskaber verden over.
"Vi har globalt haft tusindvis af forskellige løsninger, men i dag har vi nogle hundreder, og det har hjulpet meget på vores profitabilitet. Det er jo langt hårdere, dyrere og mere risikabelt at udvikle en ny løsning til hver ny kunde. Men det har vi lagt bag os nu. Det skal ikke være første gang hver gang," siger John Walsh.
Det nye fokus understreges af, at CSC Danmark i de seneste par år har fordoblet sin salgs-styrke - den såkaldte 'coverage-force,' som ifølge John Walsh er 'out hunting new opportunities' - til i dag at tælle omkring 60 mand.
Sælgerne har fået til opgave at være offensive ud i markedet, fordi de skal lande nye opgaver, nye ordrer, opsøge nyt land.
Vil have fat i de mellemstore
Det gælder ikke mindst jagten på nye ordrer i et for CSC helt nyt marked, nemlig de mellemstore virksomheder, som i dag for alvor er begyndt at betragte it-løsninger som en vigtig konkurrence-parameter i takt med, at de nye teknologiske muligheder åbenlyst kan forbedre virksomheders konkurrence-evne.
"Historisk har CSC jo altid været på jagt efter de meget store ordrer, men sådan er det ikke længere. I dag går CSC også efter de mellemstore virksomheder, lige som vi også vil søge mere mod Norge og Sverige og Finland," siger John Walsh.
Det er helt oplagte områder for CSC, mener John Walsh, der peger på, at selskabet i høj grad kan anvende dets erfaringer med at levere it-løsninger til den danske stat til at sælge tilsvarende løsninger til de svenske og norske myndigheder.
Ifølge ham har de meget medie-omtalte skandale-sager som Polsag, Skat, den store hackersag og lignende ikke skadet forholdet til de svenske og norske og finske myndigheder, som CSC nu forsøger at få til at investere i selskabets løsninger.
John Walsh er imidlertid ikke bekymret.
"Lets face it: Alle har jo sager," siger han.
"CSC og den danske regering arbejder med nogle af de tungeste og mest komplicerede it-systemer i verden, og det går altså bare galt en gang imellem. Sådan er det. Men vi er blevet der i alle tilfælde. We did not quit. Vi smøgede ærmerne op, og vi fik løst de problemer, der var," siger han.
De mellemstore virksomheder
Omkring halvdelen af CSC's ordrer ligger i dag i den offentlige sektor, hvor selskabet blandt andet leverer it-løsninger til politiet, Skat og andre.
Den anden halvdel går til de private virksommheder, hvor CSC nu sætter sejl for at vinde ordrer blandt de mellemstore virksomheder, som selskabet ellers ikke har haft i kikkerten.
"For man fravælger jo reelt halvdelen af markedet, hvis man kun fokuserer på de store virksomheder, som vi tidligere har gjort," siger John Walsh.
Han peger på, at det danske marked, som CSC kigger på - primært it-løsninger til staten samt til sundheds-branchen, finans- og forsikrings-branchen samt fremstillings-virksomheder - udgør omkring 30 milliarder it-kroner om året, hvoraf kun en lille del kommer fra den danske stat.
"Det betyder jo, at vi ser langt større muligheder uden for den danske stat end inden for den danske stat. Ud fra den betragtning forventer jeg, at vores private sektor-forretning i løbet af de kommende år vil blive større end vores statslige forretning," siger han.
Konsoliderings-bølge i gang
CSC er et globalt selskab med afdelinger i mange lande.
På den måde ligner selskabet konkurrenten IBM, der på samme måde som CSC har været nødt til at reagere på forandringerne i markede - blandt andet ved at drosle ned for den danske medarbejderstab og i stedet trække på folk i afdelinger i prisbillige lande til at løse en del af de danske opgaver.
Det kan du læse mere om i dette nylige interview med IBM's danske direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen: Lars Mikkelgaard-Jensen: Her er IBM Danmark på vej hen
Samme strategi er CSC slået ind på.
Selskabet har eksempelvis store afdelinger i Indien og Vietnam, ligesom der findes en afdeling med 350 mand i prisbillige Litauen, der er et EU-land. Det betyder, at CSC hurtigt kan trække folk herfra ind til at løse opgaver i Danmark.
"Der er i dag meget konkurrence på pris i markedet," siger John Walsh.
I det lys mener han, at det er en fordel, at CSC dels kan trække udenlandske CSC-eksperter ind i landet, dels kan sende lokale opgaver til prisbillige lande.
"Vi kan trække på folk med både de rette skills og til den bedste pris over hele verden. 85 procent af vores opgaver er lokations-uafhængige, og det betyder jo, at vi kan placere mange opgaver det sted i verden, hvor det passer bedst," siger han.
Anderledes ser det ifølge ham ud for en række af de danske konkurrenter, som er hjemmehørende i Danmark og som ikke har en stor global organisation at trække på.
De tæller eksempelvis KMD, Logica og andre.
"Vi ser i hvert fald en konsolidering blandt de nationale spillere, hvoraf mange har overkapacitet, fordi de ikke er gået gennem de øvelser, som vi har været igennem i de senere år. Jeg tror, at vi er godt positionerede til at vinde over dem, fordi vi har både det lokale talent og den globale skala," siger han.
Hvad er den største udfordring, som CSC Danmark står over for lige nu set gennem dine briller?
"Efter så mange år med dårlige finansielle resultater og dårlige projekter er det at få folk i markedet til at forstå, at CSC er et meget anderledes selskab end for to år siden. I dag har vi nye produkter, agil udvikling, investerer i fremtiden og har nye partnere, og vi flytter os hastigt fra den klassiske mainfraime- og cobol-infrastruktur mod en service-as-demand, cloud-baseret arkitektur."
"CSC er et helt anderledes selskab i dag end for to år siden. Jeg synes faktisk, at alt det interne er på plads nu. Nu handler det om at levere, så vi får gode referencer, hvilket vi ikke havde før. Og om at levere innovative løsninger til kunderne på en mere proaktiv måde," siger John Walsh.