Onsdag blev den succesfulde tjeneste Uber lanceret i København.
Det sker, efter at den populære taxalignende tjeneste gennem de seneste år har gået sin sejrsgang over det meste af verden.
En succes der beviser, at virksomheden er en af de seneste års mest innovative startup-virksomheder. En af de sjældne virksomheder, der har potentiale til at ændre grundlæggende på vores vaner og dermed udgøre en trussel mod etablerede brancher.
Eksempelvis tales der i Silicon Valley om, at Ubers relativt lave priser kombineret med den velfungerende og bekvemme app betyder, at det for mange med et begrænset kørselsbehov ikke længere kan betale sig at investere i en bil, men i stedet blot kan installere Uber på deres smartphone.
Men lige så populær som tjenesten er blevet blandt mange brugere - ligeså kontroversiel er den dog i andre kredse.
Ikke mindst i taxabranchen, der gennem årtier har levet en tilværelse beskyttet af offentlige reguleringer, men som nu mødes af en trussel fra Ubers teknologi og virksomhedens hær af chauffører, der ikke lever op til den traditionelle definition af en taxachauffør.
I gennem den seneste tid er kritikken dog også taget til fra andre kanter, og møgsagerne ser nærmest ud til at klæbe til virksomheden.
De mange sager har været med til at starte spekulationer om, hvorvidt virksomhedskulturen i Uber er præget af chefer med et defekt moralsk kompas, og senest har den indflydelsesrige amerikanske tech-blogger Robert Scoble argumenteret for, at Ubers administrerende direktør, Travis Kalanick, bør træde tilbage, så der kan skabes en ny kultur i virksomheden.
Der er især tre møgsager, der tynger Uber.
1. Chef truede med smædekampagne mod journalist
Ubers hidtil værste sag brød ud knap et døgn før, at Uber kunne offentliggøre at tjenesten blev lanceret i Danmark.
Det skete da det kom frem, at en af Ubers absolutte topchefer, Emil Michael, ved en kendis-middag i New York luftede planer om, at virksomheden skulle hyre et team bestående af fire dygtige researchere samt fire journalister, der skulle starte en smædekampagne mod den amerikanske tech-journalist Sarah Lacy, der flere gange har skrevet kritiske historier om Uber.
Det var chefredaktøren for det amerikanske netmedie Buzzfeed, Ben Smith, der til middagen overhørte Uber-chefen tale om planerne.
Ifølge Buzzfeed sagde Emil Michael ligeledes, at formålet med smædekampagne skulle være at afdække "et helt særligt og meget specifikt rygte om hendes privatliv."
Efterfølgende har Ubers administrerende direktør og stifter Travis Kalanick taget afstand fra Emil Michaels kommentar, og Emil Michael har ligeledes selv beklaget og undskyldt for kommentaren.
2. Saboterede konkurrent
I USA befinder Uber sig i en benhård konkurrence med den lignende app Lyft, og i øjeblikket kæmper de to selskaber bogstaveligt talt en kamp fra hus til hus i forsøget på at vinde overherredømmet på det amerikanske marked.
Tidligere på året fik vi et eksempel på den benhårde konkurrence, da den amerikanske tv-station CNN kunne fortælle, at ansatte hos Uber tilsyneladende har udført chikane mod konkurrenterne.
I en periode på knap 10 måneder har 177 forskellige Uber-ansatte angiveligt bestilt og bagefter afbestilt mindst 5.000 ture hos Lyft.
Når chaufførerne er beskæftiget med at håndtere falske bestillinger, betyder det også, at ventetiden hos passagerne stiger, hvilket i sidste ende kan betyde, at passagerne vælger at bestille en tur via en anden app.
Ifølge det amerikanske tech-medie The Verge skyldes de mange afbestilte ture dog sjældent et bevidst forsøg på at få konkurrenternes chauffører til at køre forgæves.
I stedet er det ifølge mediet resultatet af en særlig aggressiv rekrutteringsstrategi, som Uber bruger. Virksomheden har visse steder i USA udstyret grupper af uafhængige rekrutterings-medarbejdere med kreditkort og telefoner med taletidskort, og herefter sendt rekrutteringsfolkene på gaden for at bestille ture hos konkurrenternes chauffører.
Under turen forsøger rekrutteringsmedarbejderne at overtale chaufførerne til at køre for Uber i stedet for Lyft.
Rekrutteringsmedarbejdernes succes afhænger ifølge The Verge af, at de kan udføre deres arbejde uden at blive opdaget af Lyft.
Derfor skal de helst undgå at forsøge at rekruttere de samme chaufførerne flere gange, og derfor afbestiller de konsekvent ture, hvis de kan se, at den pågældende chauffør allerede forgæves er blevet forsøgt rekrutteret.
3. Uber beskyldes for at krænke brugernes privatliv
I øjeblikket bliver Ubers lokale chef i New York undersøgt for at have misbrugt sin adgang til en kundes data.
Johana Bhuiyan der er journalist på det amerikanske net-medie Buzzfeed skulle for nylig interviewe Ubers lokale chef i New York, Josh Mohrer, og da hun ankom stod Uber-chefen med sin iPhone i hånden og sagde "Når der er du. Jeg har tracket dig".
Han kunne også fremvise logfiler med hendes kørselshistorik hos Uber. Alt sammen noget han havde fået adgang til uden hendes tilladelse, og dermed også i strid med Ubers egne regler.
Josh Mohrer kunne følge Buzzfeed-journalisten tur via en funktion i Ubers system, der hedder "Gods View". Den giver Uber-ansatte mulighed for at overvåge en hver given tur i Ubers vogne, og den anvendes blandt andet i forbindelse med kundesupport. Det er dog ikke første gang, at Uber ansatte bruger funktionen i tvivlsomme sammenhæng.
For få måneder siden skrev den amerikansk it-investor Peter Sims et blogindlæg med titlen "Kan vi stole på Uber".
Her kunne han berette om en oplevelse, hvor han for tre år siden blev ringet op af en bekendt, mens han selv sad i en Uber-vogn i New York.
Til Peter Sims store overraskelse kunne den bekendte fortælle præcist, hvor i New York Sims befandt sig. Det viste sig, at den bekendte var til en lanceringsfest for Uber i Chicago.
Som en del af festlighederne havde Uber angiveligt sat en en storskærm op, hvor man på et kort hele tiden kunne følge en række mere eller mindre kendte personers færden, mens de befandt sig ombord i en af Ubers biler. Tilsyneladende havde ingen af personerne givet deres tilsagn til at medvirke.
I blog-indlægget konkluderer Peter Sims, at han i sin tid som investor især har lært en vigtig lektie. Nemlig at det ofte er de små ting, der afslører, hvilke værdier virksomhederne helt grundlæggende bygger på.
Læs også:
Kontroversiel online-tjeneste åbner i Danmark: Nu kommer Uber til byen
It-organisation advarer: Taxakrig kan give pirat-tjenester vind i sejlene