ComputerViews: Det har længe været ventet, at taxa-tjenesten Uber ville åbne i Danmark, og det sker nu omend i en begrænset version, da tjenesten i hvert fald i første omgang alene vil køre i København.
Det kan du læse mere om her: Kontroversiel online-tjeneste åbner i Danmark: Nu kommer Uber til byen
Uber er siden grundlæggelsen i 2009 buldret frem med hastige skridt. Den findes i dag i 46 lande og 230 byer og har enorme summer i ryggen.
Mange af stederne har lanceringen ført til ballade, protester, klager og politianmeldelser - både på grund af konceptet og på grund af de ikke altid lige stuerene forretnings-metoder, som du kan se et eksempel på her.
Allerede meldt til politiet
Det samme er sket i Danmark, hvor Trafikstyrelsen allerede har meldt Uber til politiet, og taxa-branchen varsler 'ballade,' fordi Uber efter de etablerede taxa-vognmænds opfattelse er en 'sort økonomi.'
Uber-konceptet handler om via en app at matche folk med et kørsels-behov med private bil-ejere, der altså i bund og grund kører som en slags private taxaer.
Den danske taxa-branche er underlagt en række krav og love for såkaldt 'erhvervsmæssig personbefordring,' som Uber forsøger at komme uden om ved at hævde, at der er tale om en 'samkørsels-ordning,' hvor folk dybest set bare følges ad i den ene parts bil og dernæst deler omkostningerne i porten.
Ingen vej uden om
Der er med andre ord lagt op til bank i bolledejen i den kommende tid.
Uber er ejet af en række rige kapitalfonde som Goldman Sachs, Menlo Ventures og Benchmark Capital og er god for milliarder af dollar. Investorerne tror på konceptet, og det er der også god grund til.
For konceptet bygger på de principper, som vi har lært fra de sociale medier, og som allerede i dag har været drivkraften i regulære bundvendinger i flere etablerede kæmpe-brancher i verden:
Vi behøver ikke en (dyr) etableret branche, fordi vi med digitale virkemidler har mulighed for alle at være både afsendere og modtagere af et produkt.
Det har ramt mediebranchen, hvor fremkomsten af blogs, sociale medier og private initiativer har været med til at underminere en (engang) meget stor forretning og tvunget hele mediebranchen til at begynde at gentænke sig selv.
Det har ramt hotel-branchen, hvor tjenester som Airbnb, der bygger på nøjagtigt samme principper som Uber, for alvor presser på: Private bolig-ejere kan her via internet-tjenesten leje deres private bolig ud til besøgende ganske som var det et hotel.
Det kan ske til en relativ lav pris, da de private udbydere sjældent skal leve af tjenesten og endnu sjældnere har deciderede ansatte, som hoteller jo har en del af.
Masser af sociale udfordrere
Herhjemme har vi også tjenester som GoMore, der opererer ud fra samme princip inspireret fra de sociale medier, mens der på boligmarkedet ligeledes findes forskellige tjenester, der forsøger at nuppe forretning fra de etablerede kommercielle spillere.
Også musikbranchen og filmbranchen er blevet endevendt på grund af udfordringen fra internettet, hvor ikke mindst fildelings-tjenesten Napster for en årrække siden tvang den etablerede branche til at reagere.
Musik- og boligmarkedet er interessant, fordi den etablerede musikbranche og den etablerede danske ejendomsmægler-branche faktisk har formået at finde et modtræk til bølgen af bruger-drevne sociale tjenester, der har truet med at overtage væsentlige dele af markedet.
Ejendomsmægler-branchen har ganske smart forenet sig på store sites som boligsiden.dk, der giver et totalt overblik over (ejendomsmægler-)udbudte ejendomme i Danmark.
Er nødt til at gøre det samme
Og selv om vi næsten har glemt det i dag, blev musikbranchens modtræk til Napster for 10 år siden først succesrig efter en del retssager og forsøg på juridiske fiksfakserier og forbud og lignende var slået fejl.
Det var først, da musikbranchen forstod at tage de digitale muligheder til sig og forene sig i store musikbutikker - Apples iTunes Music Store var den første - hvor forbrugerne kunne købe stort set alt musik til en billig penge, at gennembruddet for alvor kom.
Uber-historien vil vise det samme: Den etablerede taxa-branche vil ikke kunne modstå denne internet- og socialt baserede tjeneste med politi-anmeldelser, klager og juridisk tale.
Det kan meget vel være, at Uber vil være nødt til at ændre sig og justere og rette ind for for alvor at komme på plads i markedet.
Men det vil ske. For Uber - eller lignende tjenester - vil ikke forsvinde igen. Og så vil taxa-branchens eneste mulighed (stadig) være at finde et smart, internetbaseret modtræk, der gør den etablerede branche til et smartere valg for forbrugerne end de private tilbud.
Ejendomsbranchen har gjort det. Musikbranchen har gjort det. Mediebranchen har ikke kunnet finde ud af det.
Hvad skal taxa-branchens modtræk være? Og hvilken branche tror du bliver den næste, der bliver udfordret af en socialt baseret internet-tjeneste?
Giv dit besyv med i debat-feltet herunder.