Ovenpå en software-opdatering på slingrekurs hos Rejsekortet, har kortets kundeservice i de sidste tre dage oplevet en stigning på omkring 50 procent i indkomne kundeopkald.
Kundeservicen, som drives af transportselskaberne, har i de seneste uger fået gennemsnitligt 1.600 daglige opkald.
Ovenpå software-opdateringen er antallet i denne uge øget til 2.400 opkald om dagen.
"Denne forøgelse er forventelig med en større opdatering af rejsekort systemet," forklarer Mogens Buch Larsen fra organisationen Bus og Tog.
Kuk i timeplanen
Baggrunden for presset på telefonlinjerne til Rejsekortet kommer af en software-opgradering i weekenden, der ikke forløb helt efter køreplanen.
Efter opgraderingen af it-systemerne har flere kunder oplevet, at de har fået tidsstemplet deres rejser forkert. Det betyder, at de enten har rejst for dyrt eller for billigt, når de skiftede mellem busser og tog i det ganske land.
Direktør for Rejsekortet, Bjørn Wahlsten, har ovenpå opgraderingen forklaret til Computerworld, at kunder kan have oplevet problemet med forkerte tidsstemplinger frem til i går onsdag.
Løbende fejlrettelser
Han kunne ikke sætte tal på, hvor mange kunder fejlen har berørt, men udtalte, at der formentlig er ryddet op i data-roderiet fredag.
I skrivende stund torsdag eftermiddag arbejder Rejsekortets it-folk stadig sammen med leverandøren Thales på at finde bugs og andet biks.
"Der arbejdes løbende med fejlrettelser på de områder, der giver knuder. Situationen forventes at være normal fra næste uge, hvorved jeg forventer at antallet af telefonhenvendelser til Rejsekort kundecenter vil falde til det normale niveau," fortæller Mogens Buch Larsen fra Bus og Tog.
Læs også:
Brugere ramt af kuk hos Rejsekortet efter stor it-opdatering