Der ligger i sig selv en udfordring i at holde dampen og væksten i vejret samtidig med, at man gennemgår en omfattende transformation af både produkter, forretningsfokus og ledelse - og skal have det hele til at sive ned til de mange partnere, der skal både sælge og udvikle produkterne.
Sådan er det i disse år for Microsoft, der alvorligt udfordret af den massive fremgang for smartphones og tablet-computer har været tvunget til at ændre sit fokus væk fra den historiske guldkalv Windows og over mod en mere kunderettet og offensiv strategi.
Det kan du læse mere om her: Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid
Noget kan tyde på, at manøvren har solide ben at stå på. For trods udfordringerne fra de fremadstormene platforme, har Microsoft Danmark så godt vind i sejlene, at selskabet for andet år i træk vinder titlen som Danmarks bedste virksomhed inden for basissoftware i Computerworld Top 100 2014.
Det sker med et bogført overskud efter skat på knap 125 millioner kroner og en omsætning på 962,7 millioner kroner mod henholdsvis 111,1 millioner kroner og 871,3 millioner kroner året før.
Du kan læse mere om Danmarks bedste it-virksomheder 2014 her: Her er listen: Danmarks bedste it-virksomheder 2014
Der er da heller ikke den store bekymring at spore hos Microsofts country manager for Danmark, Niels Soelberg.
"Danmark er altid blevet set som et innovativt land, når det gælder om at absorbere den teknologi, der kommer," siger han, da Computerworld møder ham i Microsofts danske hovedkvarter i en stor kontorbygning i det dyre Tuborg Havn i det nordlige København.
Fra kontorernes vinduer kan man kigge lige ind i stuerne i nogle af Danmarks dyreste lejligheder.
Her har Niels Soelberg været landechef - country manager - siden sommeren 2012, hvor han afløste Jørgen Bardenfleth, hvilket du kan læse mere om her: Ny Microsoft-direktør: Her er min plan
"Det går godt, men vi må jo også være ydmyge og erkende, at der er visse områder, hvor vi er udfordrede. Det gælder for eksempel mobility-delen, hvor jo ikke kan sige, at vi er ledende. Og så er der andre områder, hvor vi har et godt fodfæste - som for eksempel standardsoftware og hele Dynamics-siden," siger han.
Den afslappede tilgang
Direktøren har på flere måder en legende, afslappet og åben tilgang til tilværelsen, nogen ville måske endda sige 'drenget.'
På gangen, straks efter vi har hilst på hinanden, fortæller direktøren, at han han har investeret i en carbon-racercykel ("for det skal man jo"), som han kører rundt på omkring sit sydsjællandske hus.
"Men jeg kan ikke finde ud af de der klik-pedaler, så jeg har skiftet dem ud med almindelige pedaler," fortæller han.
Også i sit arbejde tilstræber han at have en åben og afslappet tilgang til tingene. Det er ifølge ham vigtigt, at man ikke 'bare sætter sig i sit hjørnekontor,' men kommer ud på gulvet og møder både kunder, medarbejdere og partnere i øjenhøjde.
"Jeg har tidligere arbejdet for AT Kearney-EDS i London, hvor der var mahogny-kontor med friske blomster og sekretær og det hele. Men det er slet ikke min stil," siger direktøren.
At komme ud på gulvet gælder ikke mindst i denne tid, hvor Microsoft for fuld fart er i gang med at ændre kursen på det store selskab, der fremover ikke skal have det ellers mangeårige fokusprodukt, Windows, som omdrejningsaksel.
Skal ud på mange platforme
"Som lokalt salgs- og marketingselskab er det jo vores opdrag at lande og eksekvere moderselskabets strategi, og opgaven er at trække derhen, hvor både forbrugerne og virksomhederne er på vej hen og tilvejebringe løsninger til markedets krav," siger Niels Soelberg.
Han peger på, at der blandt andet er et krav om en høj grad af interoperabilitet i markedet - altså at Microsoft kan levere produkter til mange platforme.
"Kunderne forventer, at vi i Microsoft med vores footprint kan levere til mange forskellige teknologi-platforme, og det har vi et opdrag om at gøre. Vi ser da gerne, at alle anvender en Windows-telefon, men gør de ikke det, skal de alligevel have adgang til vores services via andre form-faktorer," siger Niels Soelberg.
Ifølge ham udvikler 'form-faktorerne' sig løbende - fra pc'er over smartphones til tablet-computere til (måske) wearables.
"Men en ting, der ikke ændrer sig, er de services, der skal leveres på de forskellige form-faktorer, og det er væsentligt at holde sig for øje. Man skal sørge for, at man her hele tiden kan levere optimale løsninger til de forskellige platforme," siger han.
Stor mundfuld
Det er en stor mundfuld at flytte en virksomhed af Microsofts størrelse - ikke mindst fordi selskabets hovedaktiv er det ret omfattende partner-økosystem, der er spydspidserne ud mod kunderne.
Microsoft Danmark beskæftiger godt 400 medarbejdere, der primært arbejder med marketing og salg af Microsofts produkter - heraf mange via partnerne.
Opbygningen med de mange forskellige partnere med tætte forbindelser til de enkelte markeder sikrer stort kendskab til kundernes behov, men gør samtidig transformations-processen til en stor opgave.
"Partnerne, der tjener rigtigt gode penge, skal forberede sig på en ny måde at lave forretning på, og det er ikke noget, der bare sker fra den ene dag til den anden ved at man viser en PowerPoint, og så er den der," siger Niels Soelberg.
Han fremhæver netop partner-netværket som en afgørende faktor for Microsofts succes og placering i Computerworld Top 100.
"Partner-økosystemet er simpelthen alfa omega og er reelt grunden til vores succes. Det er afgørende, at vi har et lokalt stærkt system, der kan vokse med de produkter, som vi producerer," siger han.
En stor del af godt 400 ansatte i Microsoft Danmark har til opgave at servicere og understøtte partner-netværkets forretning og forsøge at hjælpe partnerne med at optimere og forbedre salg og service, produkter og drift.
"Vi gør rigtigt meget ud af, at vores partnere er tilfredse, at de har tilfredse kunder, og at de ikke mindst har en god omsætning, hvilket er det, det dybest set handler om, for de ville jo skifte til noget andet, hvis de ikke kunne se en god forretning hos os. Vi bakker dem 100 procent op med vores service- og support-organisation og står altid loyalt bag dem," siger Niels Soelberg.
Hvad er den største udfordring for Microsoft Danmark lige nu?
"Det er at accellerere på mobilitydelen. Vi vil gerne have endnu flere mobiltelefoner ud, mens der faktisk er blevet købt ganske godt ind på cloud-delen i virksomhederne," siger han.
Microsoft har i nogle år skubbet kraftigt på for at få gang i cloud computing i virksomhederne, hvilket du kan læse mere om her: Her er Microsofts vilde datacenter - kom med ind bag portene
"Og så handler det også om at sikre, at der er tryghed omkring produkterne, så folk er trygge ved, at deres data og lignende er i sikkerhed."
Stabilitet
Direktøren fremhæver, at Microsoft er et stabilt firma, der står på mål hele vejen for den rejse, som selskabet er på.
"Det har altid været sådan, at når Microsoft går ind i noget, så bliver vi der. Man kan altid diskutere, hvor gode vi er til at eksekvere, men Microsoft er ikke et firma, der går lidt ind og lidt ud og lidt ind. Mobility-området er et godt eksempel på det," siger han.
Det er en ting, der har værdi for både medarbejdere, kunder og partnere, påpeger direktøren, da de dermed kan lægge planer med langt sigte i visheden om, at Microsoft også vil være bag dem om føje år.
"Tænk hvis man som partner havde investeret i 50 menneskers udddannelse og bygget modeller op, og Microsoft så ændrer strategi året efter. Det dur ikke. I dag måler vi succes, tilfredshed og markedsandele, og er de ikke i top, er der noget, som vi skal justere på og forbedre. Men vi går ikke ud, hvis markedsandelene ikke er i top," siger han.
I Danmark er der flere områder, der ikke er i top og som har fået mærkatet "correction of error," der indikerer særligt fokus på justere eksekveringsmodellen, så salget igen kommer på rette spor.
Det kan ske ved at køre kampagner, trække nye partnere ind for at få bedre dækning og lignende.
Niels Soelberg vil dog ikke fortælle, hvilke områder det drejer sig om.
"Der er selvfølgelig nogle områder i Danmark, hvor vi siger, at det ikke er godt nok, og hvor vi skal justere eksekveringen. Det er noget, vi kigger på uge for uge, måned for måned og kvartal for kvartal," siger han.
Til gengæld går det rigtigt godt for cloud-dækningen i Danmark, siger han.
Alle skal med
Det væsentligste i omstillingsprojektet er at få alle med, både kunder, partnere, medarbejdere og alle ind imellem.
"Jeg plejer at sige, at den sværeste management-disciplin er 'management by influence' - altså at lede ved eksemplets magt, men det forsøger jeg. Jeg bruger vores teknologier, har ikke noget fast kontor og viser interesse og passion for de mennesker, jeg har med at gøre," siger Niels Soelberg.
Snakken falder til ro, og det er tid til at tage de billeder, der skal akkompagnere denne artikel, så Computerworlds udsendte trækker kameratasken op fra gulvet og går i gang med det obligatoriske roderi med objektiver, linseklud, lysmåler og prøveskud ud i luften.
Niels Soelberg læner sig interesseret frem og spørger til kameraet. Han er foto-interesseret, for kameraer har jo altid tiltrukket legesyge og teknik-glade folk.
Igen titter det legende menneske frem. Han har investeret en ganske pæn sum i godt grej og ejer et af de bedste kameraer, der kan opdrives. Og det bliver brugt.
"Når man fotograferer, får man ro omkring sig. Man kan ikke andet, end at fokusere på det. Det er så rart," siger han.
Vi hilser farvel til hinanden og tak for snakken.
Ude på gangen standser han op. Legebarnet griner.
"Jeg glæder mig til at komme hjem og holde weekend. Nede i bilen ligger der en drone, som jeg lige har købt. Den skal jeg lege med i weekenden. Den er ikke større end sådan her," siger direktøren og viser størrelsen mellem sine hænder.