Microsoft Danmarks nye topchef, Marianne Dahl Steensen, går en travl sommer i møde.
Hun har første arbejdsdag som topchef for hele den danske Microsoft-forretning i dag - 1. juli - og forude venter nu en intensiv sommer pakket med møder med partnere, kunder og kolleger.
De skal hver især bidrage til at klæde den nye topchef på med viden om produkter, forretning og sammenhænge i et omfang, så hun kan træffe de nødvendige fremadrettede beslutninger.
"Min kalender for juli er planlagt ret detaljeret allerede. I morgen (torsdag. red) er der kickoff med medarbejderne. Så kommer Microsofts partner-konference, så Microsofts interne konference. Så kommer der en masse træning og resten af tiden skal jeg bruge på at lære kunder, partnere og produkter at kende," siger Marianne Dahl Steensen til Computerworld.
Forude venter en stor organisatorisk opgave, når hele den danske Microsoft-organisation skal flytte til et nybygget hovedkvarter i Lyngby uden for København 1. november.
Flytningen kommer til at ligge på et tidspunkt, hvor den nye direktør efter klassisk målestok har haft tid til at få tilstrækkeligt indblik i forretningen til at gennemføre eventuelle justeringer af organisationen.
Ansættelses-proces har taget et halvt år
Marianne Dahl Steensen afløser danskeren Niels Soelberg, der har haft stillingen som administrerende direktør for Microsoft Danmark i tre år.
Selv kommer hun fra en stilling som privat-direktør i Codan Forsikring.
Tidligere har hun været senior vice president i TDC med ansvar for blandt andet forretnings-udvikling og den nordiske erhvervs-division.
Det er omkring et halvt år siden, at hun modtog den første henvendelse fra en headhunter på vegne af et stort selskab, som søgte ny administrerende direktør.
Henvendelsen blev indledningen til en proces med mange møder, interviews og vurderinger.
"Det er jo en lang proces. Den første samtale blev holdt for et halvt år siden. Og den sidste blev holdt for ikke ret lang tid siden," siger den nye direktør.
Hvorfor sagde du ja til jobbet og forlod din stilling i Codan?
"Microsoft er nok branchens mest spændende virksomhed, som har klaret sig helt fantastisk. Selskabet står over for en kæmpe-transformation, der kommer til at påvirke hele dets måde at gå til markedet og kunderne på. Kombinationen af de to ting er simpelthen et drømmejob for mig," siger Marianne Dahl Steensen.
Transformation og abonennementer
Det er tidligere blevet skrevet, at hendes primære kompetencer og fokus-områder ligger inden for udvikling af kunde-strategier.
Selv mener hun, at hendes spids-kompetencer ligger inden for to primære områder, nemlig organisations-transformation og udvikling af abonnements-baserede forretninger.
Marianne Dahl Steensen har tidligere været senior vice president i TDC i en årrække, hvor hun blandt andet var med i hele virksomhedens udvikling fra (stort set) at have monopol til at være ejet af kapitalfonde til at blive børs-noteret over en relativ kort årrække.
I samme periode gennemgik TDC en omfattende forretnings-transformation, i det efterspørgslen ændrede sig ganske dramatisk fra fastnet til mobil, fortæller hun.
Det har givet hende ganske grundigt indblik i omfattende forandringer i store selskaber, og det passer som fod i hose i den transformation, som Microsofts dengang helt nye topchef, Satya Nadella, søsatte for halvandet år siden og som i dag er i fuld gang med at ændre alle Microsofts produkter, deres sammenhæng, udviklings-kadencer og alt andet.
Senest har Microsoft fyret flere prominente topchefer og ændret hele selskabets opbyging.
Det kan du læse mere om her: Derfor fyrer Microsoft kendte topchefer på stribe - her er selskabets plan med udrensningen
Kursændringen - der kommer til at ændre samtlige Microsofts produkter - driver selskabet væk fra den klassiske, licens-baserede Windows-forretning og over i abonnements-baseret, cloud-baseret verden.
Du kan læse mere om ideerne bag denne udvikling her: Nadellas vilde år på tronen: Den store forvandling af Microsoft - har han bestået opgaven?
Netop erfaringen med abonnements-baseret forretning er den anden ting, som Marianne Dahl Steensen fremhæver som et område, som hun har særlig indblik i.
"Jeg kommer med grundig erfaring fra abonnements-baserede forretninger, og det er netop sådan en subscriber-forretning, som Microsoft er ved at skifte over til. Den har en helt anden logik end den, som Microsoft historisk er baseret på," siger hun.
Den nye forretningsmodel - med løbende abonnements-indtægter fremfor kæmpe-implementeringer og salg af licenser - er i fuld gang med at forandre forretnings-grundlaget for også Microsofts ret omfattende partner-økosystem.
Partnerne skal nemlig ændre deres forretninger sideløbende med Microsoft samtidig med, at de fortsætter med at servicere deres kunders skiftende behov.
Hvad kommer der til at ske?
Marianne Dahl Steensen vil ikke fortælle, hvad hun umiddelbart gør sig af tanker om den fremadrettede strategi for den danske Microsoft-forretning.
Den overordnede strategi bestemmes i selskabets hovedkvarter i USA, men eksekveringen af strategien fastlægges lokalt i de enkelte lande, hvor der er meget stor forskel på modenhed, penetration, investerings-lyst og digitaliserings-grad.
"Det er meget svært for mig at sige lige nu, hvad der skal ske. Det er noget, som jeg vil være klar til at fortælle om efter 100 dage i jobbet. Men der sker rigtigt mange ting lige nu i Microsoft, og det er helt sikkert, at det er noget, der også kommer til at påvirke den danske forretning," siger hun.
Læs også: Ny topchef til Microsoft i Danmark: 40-årig kvinde overtager chef-posten