Da Charlotte Hersdorf den 1. maj i år begyndte i stillingen som CIO i TDC, vidste hun rigtig meget om it, men ikke specielt meget om telekommunikation.
For selvom hun kom fra en stilling som CTO i Danske Bank og derfor havde et indgående kendskab til it-løsninger og digitalisering i en stor koncern, så er TDC en helt anden type forretning.
"It-organisationen i TDC er enormt teknisk faglig. Jeg har folk, der bekymrer sig om antenner på set top-bokse," fortæller Charlotte Hersdorf og afslører samtidig, at det måske ikke lige er der, hun selv har den største erfaring.
"Jeg har ikke før tænkt over, hvor meget teknologi, der er i det; hvor meget software, der er i de bokse, der står ude hos danskerne. Før var det bare en boks for mig, så det har været en øjenåbner af rang."
Hun har som ny CIO i TDC brugt en del tid på at forstå, hvad telekoncernen egentlig er for en størrelse.
"Jeg har været ude og se, hvordan systemerne bliver anvendt, jeg har været ude og køre med teknikere, og jeg har været i butik og rundt omkring i organisationen for at forstå, hvordan den arbejder," forklarer hun til Computerworld her små fem måneder efter, at hun tiltrådte som CIO i TDC.
Charlotte Hersdorf fortæller, at hun blandt andet er blevet klar over, hvordan den helt lavpraktiske it-virkelighed i en televirksomhed kan se ud.
"Når du har netværksfejl, fordi samtlige kabler er gravet over, skal du have gang i gravemaskiner og alt muligt - du kan ikke bare løse det med brainpower. Det kan du langt hen ad vejen med administrativ it."
TDC's it skal smeltes sammen
Der er omkring 245 fastansatte i TDC's it-organisation.
"Og så er der en del konsulenter og måske endda lige på grænsen til at være for mange," tilføjer Charlotte Hersdorf.
"Der er mange specialer inde i perioder, og der er også et stort offshore-element - både via TSC, Capgemini og Accenture."
CIO'en tilføjer dog, at de mange konsulenter er der af en god grund.
"TDC's it er ved at smelte sammen - fra at være TDC, Telmore og Yousee til at være TDC Group. Man har ikke lavet en integration på systemerne, så det kommer vi til at gøre nu."
Charlotte Hersdorf beskriver de centrale mål, hun har sammen med it-organisationen
"Der er to hjørneflag, der bliver kommunikeret fuldstændig konsistent om i it-organiationen, når vi taler om de administrative og forretningsunderstøttende systemer: Det er at reducere nedetiden og at reducere time to market."
"I en del af organisationen kommer man fra en meget traditionel vandfaldsmodel, og det er vi ved at ændre. Ved at tage de to hjørneflag kan jeg løfte rigtig meget af arbejdsmetodikken ind under det, og jeg kan få forretningen med mig i forandringen," forklarer hun.
Det tredje pejlemærke, man har i TDC's it-organisation, er en digitaliserings-agenda.
"Vi arbejder i øjeblikket med, hvor den skal føre os hen. Hvor er det, den digitale telco-virksomhed er, og hvor er det, der skal investeres i digitalisering?" lyder nogle af de centrale spørgsmål ifølge Charlotte Hersdorf.
"Vi kigger på en aggressiv digitaliserings-agenda, men jeg kan ikke fortælle dig, hvor det ender endnu."
Når man konkurrerer med Netflix og Spotify
TDC's koncernchef Carsten Dilling fortalte for nylig til Computerworld, hvordan konkurrencebilledet er under voldsom forandring på telemarkedet.
For TDC's konkurrenter er ikke bare 'the usual suspects', men i høj grad også globale selskaber som Netflix, Google og Apple.
Udviklingen går hurtigere og hurtigere ikke mindst på content-siden, og hvis man som en stor telekoncern skal kunne følge med - og være på forkant - kræver et et agilt setup.
Charlotte Hersdorf forklarer, at TDC som koncern her kan lære meget af eksempelvis Telmore-brandet.
"Egentlig er jeg rigtig heldig, fordi jeg har fået Telmore-kulturen ind i it-organisationen. TDC har den store muskel, og Telmore har lært at arbejde enormt agilt," siger hun og kommer med et eksempel:
"Vi lavede Telmore Play på 14 uger (ny pakke-løsning, red.), og det skete i den her store muskel. Så det at vi har nogen at kigge på, kommer til at påvirke hele organisationen. Jeg synes, at vi har en sublim mulighed for at få den store muskel til at arbejde i samme tempo."
Samtidig peger CIO'en dog på, at det sjældent er it-delen, der er det sværeste, når det handler om digital innovation.
"Det handler om at få idéen og så turde investere i det forretningsmæssigt. Det er der, slaget slås - det er ikke det at lave det."
Hvordan ser du på den sammensætning, it-organisationen hos TDC skal have? Man kan vælge at have mere eller mindre outsourcet - er balancen, som den skal være?
"Jeg vil sige det på den måde, at når vi begynder at arbejde mere agilt, kalder det på en anden måde at arbejde sammen med vores leverandører eller samarbejdspartnere på. Det kan de store virksomheder, som TCS, Accenture, Capgemini og NetCompany, så det er jeg ikke bekymret for."
"På den ene side kunne jeg godt tænke mig at reducere antallet af spillere, der er inde over. På den anden side kan jeg ikke bruge det samme konsulentfirma til at tegne, hvordan vores Blockbuster (TDC købte Blockbuster-brandet tidligere i år, red.) skal se ud, som til at tegne, hvordan vores websider skal se ud. Jeg skal have trukket de rette spidskompetencer ind."
Tele-business handler om både hardware og software
Charlotte Hersdorf er som CIO også med i TDC's 'growth team,' der skal bane vejen for nye forretningsmuligheder i telekoncernen.
"For det første synes jeg, at det fantastisk, at man har det, og for det andet er det fantastisk at være med i i sådan et growth-initiativ," siger hun.
At TDC har et sådan team, og at CIO'en er med i det, er også et udtryk for, hvor afgørende it er i televerdenen i dag. Uanset hvilken nyt produkt-type eller tjeneste, man får en idé til, skal it være med til at realisere og understøtte aktiviteten.
Og it handler her ikke bare om software og systemer, men mindst lige så meget om hardwaren i netværket.
"At komme fra en bank, som er en ren digital forretning, over i en teknologi-virksomhed har for mig været enormt fascinerende. Jeg har været med i netværks-udbygningen, hvor man får it og teknologi til at spille sammen på en anden måde, end jeg har set før."
"Man kan ikke provisionere et netværk, hvis der ikke er noget it. Men jeg har ikke noget at have mit it til, hvis netværket ikke er der."
Charlotte Hersdorf har denne anbefaling til andre it-ledere, der skal til at tage hul på nye udfordinrger i en ny virksomhed.
"Når man starter som CIO, vil jeg anbefale, at man får lært forretningen at kende - og at man kigger på it udefra og ikke kun indefra. Og så skal man kigge på grund-processerne - hvordan kører vores incident management og den slags grundprocesser. Det giver et godt indblik i, hvor moden man er," siger hun til Computerworld.