Det er en historie, som er slut, inden den rigtigt kom i gang:
Den sydkoreanske it- og telegigant Samsung trækker stikket til sit Chromebook-salg i blandt andet Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Det betyder, at Samsungs Chromebook i løbet af efteråret er en saga blot i de danske elektronikbutikker.
"Salgsstoppet er gældende i Danmark og i den nordiske region og afspejler ikke forholdene på andre markeder," lyder budskabet fra Samsungs nordiske hovedsæde i Stockholm som repons på, at Computerworld har hørt rygter om, at Samsung helt vil trække sig fra bærbar-salget i Norden - inklusive de mere populære Windows-baserede bærbare.
Herhjemme har blandt andre Ballerup og Albertslund kommuner meldt ud, at de vil købe henholdsvis 500 og 3.000 af Samsungs Chromebooks til deres skoleelever, mens salget i Sverige angiveligt har rundet 40.000 Chromebook-enheder.
Til sammenligning er det danske pc-marked på 1,2 millioner solgte maskiner om året.
"I løbet af efteråret vil alle ordrer blive håndteret for at imødekomme samarbejdspartnere og kunders behov," forklarer Samsungs kommunikationsafdeling om salgsstoppet i Danmark.
Ifølge Computerworlds oplysninger vil forhandlere og kunder fortsat kunne bestille Chromebooks frem til udgangen af september.
Samsungs danske direktør Claus Holm bekræfter over for Computerworlds udsendte medarbejder på IFA-messen i Berlin, at Chromebook-salget stopper i Norden, fordi selskabet ønsker at satse på tablet-salg.
Gartner: 14 millioner Chromebooks lige om lidt
Forklaringen på laptop-opbremsningen i Norden er, at selskabet "konstant tilpasser sig efterspørgslen".
Med andre ord: Samsung sælger ikke nok bærbare computere i de nordiske lande, og derfor dropper det sydkoreanske selskab salgsanstrengelserne med Chromebooks heroppe.
Analyseselskabet Gartner vurderer ellers, at alene Chromebook-salget på verdensplan vil runde 14,2 millioner maskiner i 2017. I dag sidder Samsung på 65 procent af det marked.
Over for Computerworld ønsker Samsung i Norden ikke at kommentere på, om laptop-retræten i Norden skyldes en mere fokuseret satsning på det amerikanske marked.
Selskabet vil heller ikke kommentere på de nordiske salgstal, men blandt andet IDCs seneste opgørelser viser at top 3 på pc-markedet i andet kvartal 2014 var Lenovo, HP og Acer. Samsung ligger med andre ord et stykke fra toppen på et hardwaremarked, hvor indtjeningen er under pres.
Ulmende opgør med Google
Det sydkoreanske selskab afviser samtidig, at Chromebook-stoppet i Danmark og i resten af Norden har noget at gøre med, at Samsung er på vej mod et større opgør med Google, der står bag Chromebook-operativsystemet.
Samtidig med Chromebook-salgsstoppet på vores breddegrader har Samsung i stigende grad valgt at satse på sit eget mobile operativsystem, Tizen, mens selskabet også for nylig har droppet Google Maps til fordel for Nokias korttjenester i sine smartphones.
"Vi har et produktivt og succesfuldt samarbejde med Google, som ikke vil blive påvirket af denne udvikling," lyder det fra Samsungs nordiske hovedkontor.
I foråret 2014 stoppede Sony med sine Vaio-maskiner. Det kan du læse om her: Sony sælger pc-forretningen - vil ikke være med længere