Artikel top billede

Foto: jhaymesisvip, CC BY 2.0 (Foto: Foto: jhaymesisvip, CC BY 2.0)

Syv gode mobil-råd: Så læg dog den smartphone, når jeg taler til dig

Har du overvejet, hvordan du opfører dig, når du sidder med hovedet begravet i din smartphone? Vi giver syv råd til gode manerer i den digitale tidsalder.

Da Emma Gad i 1918 udgav sin berømte bog Takt og Tone, var den fyldt med gode råd om, hvordan man gebærdede sig i datidens teknologi-fattige samfund. 

Men hvad ville hendes holdning mon være til vor tids brug af smartphones og sociale medier.

I dag tøver mange danskere ikke med at hive telefonen frem til møder eller middagsselskaber, og det kan være svært at finde ud af, hvor grænsen går. Derfor bliver vi hele tiden konfronteret med spørgsmål som "er det okay, at statsledere tager selfies til en mindehøjtidelighed" og "må skolebørn have deres telefoner tændt i timerne?"

Den slags giftige spørgsmål vil jeg ikke forsøge at komme med et endegyldigt svar på. I stedet vil jeg herunder komme med nogle enkle og lavpraktiske råd til, hvordan vi med fordel kan gebærde os i en digital verden. 

I kommentarfeltet under artiklen er du velkommen til at byde ind med dine bedste råd til gode manerer i den digitale verden.  

1. Drop smartphonen, når du er i festligt lag

Det kan være frusterende at føre en samtale med en person, der sidder med hovedet dybt begravet i sin telefon og med jævne mellemrum har jeg uden tvivl også selv givet anledning til store frustrationer hos mange mennesker.

Men vi kommer ikke uden om, at det er dårlig stil. Et enkelt Instagram-billede og en hurtigt sms-besked kan måske være acceptabelt, men det bliver hurtigt en glidebane, hvor alle folk om bordet pludselig sidder med hovedet begravet i deres telefon, fordi de lige skal tjekke Twitter, sende en mail eller tjekke de seneste fodboldresultater.

Derfor kan det anbefales at slukke sin telefon før en middag, og jeg har sågar en kammerat, der konsekvent undlader at tage sin telefon med i byen.

En mindre radikal løsning kan være at holde mobil-pauser under middagen, hvor det er tilladt at tjekke sin telefon. Eksempelvis samtidig med at rygerne holder deres rygepauser.

Er I på restaurant eller på bar-besøg, kan I også kaste jer ud i en selskabsleg, der ofte omtales som "phone stacking". 

Den foregår på følgende måde: I placerer alle jeres telefon i en samlet stak for enden af bordet, og den der først griber ud efter sin telefon i løbet af aftenen, skal betale regningen. 

2. Opkalderen skal ringe tilbage

"Hallo... hallo... er du der?"

En situation som de fleste af os kender lidt for godt. Du har lige færdiggjort en lang og klog sætning, og bagefter er der fuldstændig tavshed i den anden ende. I et kort øjeblik tror du, at dine genialiteter har efterladt personen i den anden ende mundlam. Men sandheden er desvære blot, at det er mobilforbindelsen, der er røget.

Og når du forsøger at ringe op igen, er der optaget, fordi I begge ringer tilbage på sammen tid. Derfor vil vores allesammens liv blive lettere, hvis vi husker at sprede denne simple huskeregel:

Det er den person, der i første omgang ringer op, der har ansvaret for at ringe tilbage. Er du modtageren af opkaldet, kan du roligt læne dig tilbage og vente på opkaldet. Om ikke andet i et par minutter.

3. Husk kildeangivelsen

Når du deler noget på sociale medier, er det altid god stil at kreditere de folk, som du har fået det fra.

På Twitter kan du eksempelvis vælge at retweete eller blot tilføje en almindelig kildeangivelse i selve tweetet, mens det på Facebook er god stil at bruge "del-knappen," hvis du eksempelvis vil dele et link, som en af dine venner også har delt.

Derimod er det aldrig god stil at bruge andre folks billeder eller jokes og poste dem, som om det er dine egne genialiteter.

Overvej dette før du forstyrrer folk...

4. Anvend de rette kanaler

I dag har vi mulighed for at kontakte - og dermed også forstyrre - folk gennem et hidtil uset antal digitale kanaler. 

De fleste af os har sandsynligvis selv oplevet at miste fokus, når der kommer et telefonopkald, en sms-besked eller chat-vindue, der pludselig popper op på skærmen. Det kan være frustrerende, og det bør vi derfor også huske, når det er os selv, der tager kontakt til andre. 

Der er ingen grund til at forstyrre med et opkald, en sms eller en chat-besked, hvis det ikke haster. 

Hvis en henvendelse ikke haster, kan det anbefales, at vi i stedet vælger at kontakte folk via mindre forstyrrende kanaler. Eksempelvis ved at sende en e-mail, som folk kan følge op på, når de har tid. 

5. Del kun billeder af folk, hvis de har givet lov

Da du var yngre, var det måske meget sjovt at dele billeder af venner, der lå med hovedet i toiletkummen efter en vild aften i kollegiebaren. 

Men spøgen er næppe helt så sjov, efter at du og dine venner er blevet ældre og har fået karriere. Og samtidig har sociale medier vundet betydeligt større udbredelse, og mange virksomheder lægger ikke skjul på, at de tjekker dig ud på sociale medier, før du bliver ansat. Eksempelvis har Microsoft Danmark tidligere oplyst til Computerworld, at det er en fast del af virksomhedens rekrutteringsproces.

Derfor er det et klogt udgangspunkt, at du kun deler billeder af folk eller tagger dem i billeder, hvis du har spurgt om lov eller føler dig helt overbevist om, at de ikke vil have problemer med det. 

6. Tænk dig om, når du taler i telefon offentligt 

I gamle dage var telefonsamtaler noget, der foregik i hjemmet, og da mobiltelefonen lige var kommet frem, blev der ofte set skævt til folk, der talte løs i det offentlige rum. Men det har ændret sig, og i dag kan du ofte overhøre ganske private telefonsamtaler, når du befinder dig i det offentlige. 

En Facebook-ven delte i fjor en historie, hvor vedkommende i en togkupé overhørte en samtale, hvor en person udtrykte utilfredshed med en navngiven chef, der i øvrigt er en offentligt kendt person, og samtidig i detaljer diskuterede sin arbejdsgivers ansættelsespolitik. 

Det er dog ikke blot offentlige telefonsamtaler, som du bør være varsom med. Du må udvise en lignende agtpågivenhed, når du skriver på din skærm 

Det oplevede min kollega Dan Jensen, da han for nogle år siden sad i et fly på vej til Stockholm og foran sig kunne se en direktør fra en større dansk supermarkedskæde skrive en mail, hvor han annoncerede fyringen af en højtplaceret medarbejder. 

7. Check ikke ind hos fremmede

I dag er "check in" ikke bare en skranke i lufthavnen. Det er også en mulighed på sociale medier som Facebook og Foursquare, hvor du kan vælge at lave et "check in", når du eksempelvis er ude at spise på en restaurant eller deltager i en konference. 

Men mange mennesker valgte også at oprette deres eget hjem som en lokation, som de "checkede in" på, når de sad hjemme i sofaen. 

Det har dog også ført til, at folk jævne mellemrum måtte finde sig i, at fremmede mennesker har lavet et "check in" på deres hjemmeadresse. Noget som Foursquare på et tidspunkt oplevede som så stort et problem, at virksomheden måtte udsende en vejledning, hvor brugerne af tjenesten blev opfordret til ikke at "checke ind" hos fremmede. "Det er creepy," skrev virksomheden.

Læs også: 
OMG - jeg forstår ikke, hvad mine børn sige  

3 ting som du bør gøre, før du sender en vred mail

Sådan lærer du dine børn at færdes sikkert på nettet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere