Simon Kaas og Thomas Baggesen - henholdsvis direktør og salgsdirektør i AV-distributøren DS Display - er blevet fuldblods-ejere af firmaet efter en halvandet år lang overleverings-forretning.
Ejerskiftet er samtidig løsningen på en interessekonflikt, da den nu forhenværende ejer - Gunnar Borg - ud over at have bestemmende indflydelse i DS Display også ejer AV-forhandleren AudioVisuelt Centrum.
Salgsdirektør Thomas Baggesen fortæller, at DS Display har et stærkt fokus på it-branchen, hvor forhandlere lægger stor vægt på, at der ikke er interessekonflikter på tværs af de forskellige led i leverandørkæden.
"I it-branchen er man vant til den her model, hvor man har en producent, en distributør og en forhandler. Der er nogle store forhandlere, som har syntes, det var problematisk, at de skulle købe deres varer hos en distributør, som samtidig var ejet af en af deres konkurrenter. Nu har vi fået elimineret den kanalkonflikt, der var i det," siger Thomas Baggesen.
De to nybagte ejere, der har været tilknyttet DS Display i henholdsvis otte og 11 år, overtog det fulde ejerskab af selskabet pr. 1. april.
Thomas Baggesen fortæller, at satsningen fortsat vil ligge på professionelt AV-udstyr, som i stadig stigende omfang bliver en del af de it-løsninger, som især større forhandlere leverer til kunderne.
"Traditionelle AV-produkter som projektorer, skærme og videokonferencer bliver mere og mere et it-produkt, som følger med, når kunderne køber løsninger hos forhandlere som Atea, Comm2ig og de andre store it-forhandlere. Der har vi en berettigelse som value-add distributør, der kan tilføre produkterne den viden, som forhandlerne ikke har i forvejen. Atea har for eksempel en selvstændig afdeling, som arbejder med collaboration-udstyr. Dem går vi lige på," siger Thomas Baggesen.
DS Display har i dag 14 medarbejdere. Den årlige omsætning ligger ifølge Thomas Baggesen på knap 100 millioner kroner. Selskabet havde i fjor et overskud før skat på 1,7 millioner kroner.
Læs også:
Distributør efter overskud: Vi sidder solidt på vores danske niche