Det japanske internet-firma Rakuten har kastet små fem milliarder kroner efter selskabet Viber, som er kendt for en smartphone-app i lighed med Skype til tale, video og tekst.
Viber har i dag op mod 300 millioner brugere på verdensscenen og kunne i 2013 notere sig en vækst på 120 procent på brugerantallet.
Det skriver ZDNet.
Et perfekt køb
Købet passer åbenbart perfekt ind i Rakutens vækststrategi, hvor selskabet forsøger at positionere sig stærkere på digitalt indhold på mobile platforme.
Selskabet har fornylig også købt en del af det sociale billedsite Pinterest for omkring en halv milliard kroner.
"Viber forstår, hvordan folk rent faktisk vil interagere og har bygget den eneste service, der virkelig leverer på alle fronter," lyder det fra Rakutens bestyrelsesformand, stifter og direktør Hiroshi Mikitani i en pressemeddelelse.
"Det gør Viber til den ideelle platform for kundedeltagelse for Rakuten, da vi søger at bringe vores kundeforståelse ud til nye målgrupper igennem vores mange internetservices," fortsætter stifteren i pressemeddelelsen.
I dag omsætter firmaet for omkring 25 milliarder kroner, hvor salg af elektronisk varer på den japanske del af nettet er den helt store penge-ko.
Derudover beskæftiger Rakuten sig også med blandt andet bankforretning, medieportaler og underholdning, efter selskabet i de seneste par år har været på internationalt opkøbstogt.
I flæsket på Skype
Med Viber i arsenalet har Rakuten fået ny ammunition at skyde på konkurrenterne med.
For efter have levet på folks smartphones i flere år tog Viber i 2013 initiativ til at lancere en desktop-version, hvilket er et direkte angreb på Microsofts Skype-program, der dog har mere end tre gange så mange brugere.
I lighed med VoIP-tjenesten Skype er det gratis at ringe fra Viber over nettet, mens det mod betaling er muligt også at ringe til mobil- og fastnetnumre.
Læs også:
Dit mobilnummer forsvinder snart - det får du i stedet