Det kan efterhånden ikke være ret mange, der er tvivl om, at Internet of Things er og i stigende grad bliver et af de store temaer i både it-industrien og en række andre industrier.
Konceptet med milliarder og atter milliarder af intelligente enheder, der er koblet til internettet og til hinanden og dermed kan kommunikere på kryds og tværs, vinder stadig mere genklang.
Derfor er der også en udbredt opfattelse af, at det er et område, hvor man - med den rette forretningsstrategi - vil kunne tjene gode penge fremover.
Men hvor ligger indtjeningsmulighederne i Internet of Things helt konkret, hvir man er en it-virksomhed?
Dette skal du forstå
Det giver analysefirmaet IDC et bud på i en ny opgørelse over de markeder, hvor IoT vil få størst betydning fra 2014 til 2017.
"Succesfulde salgs- og marketing-indsatser af leverandører vil bygge på, at man forstår de mest lukrative vertikaler, der har vækst nu og et fremtidigt potentiale, og dernæst at man skaber løsninger til specifikke brugsscenarier, der adresserer industri-specifikke forretningsprocesser," lyder det blandt andet fra IDC.
"At forstå eksistensen af vertikale muligheder er det første skridt til at forstå indflydelsen - og de markedsmuligheder, der eksisterer - for it-leverandører."
Her ligger pengene gemt
IDC forventer, at teknologier og services inden for IoT vil nå en global omsætning på mere end 7.000 milliarder dollar i 2017, og at der vil være tale om en årlig vækst på 8,8 procent over de næste tre år.
De største forretningsmuligheder ligger ifølge IDC inden for forbruger-vertikaler, fremstilling og offentlige industrier.
"Industrier, der allerede ‘forstår' IoT, vil opleve væksten først, som eksempelvis industriel produktion/bil-industrien, transport og energi. Men alle vertikaler vil have store muligheder."
IDC skriver desuden:
"IoT er et afledt marked, der består af mange elementer, inklusiv horisontale it-komponenter så vel som vertikale og industrispecifikke it-elementer."
"Det er med disse vertikale komponenter, at it-leverandører er nødt til at udmærke sig for at kunne adressere IoT-behov inden for specifikke industrier."
En konkret forretningsmulighed, som IDC fremhæver, er, at it-leverandører kan levere services til det sammenkoblede hjem og fremtidens biler.
"Mens horisontalt fokuserede it-leverandører vil gå efter at tilbude IoT-løsninger, der appellerer til mange industrier, vil der også være god fremdrift i at tilbyde vertikalt fokuserede løsninger, der gør IoT konkret i forhold til både industri-applikationer (M2M) og forbrugernes behov (B2B2C)."
Læs også:
Her kan vi få store problemer med Internet of Things
Internet of Things: Derfor vil alt ændre sig nu