I en IDC-undersøgelse, der er foretaget blandt 1.651 it-beslutningstagere i Vesteuropa, fremgår det blandt andet, hvordan it-budgetterne vil blive brugt i 2014.
52,1 procent af budgettet vil i gennemsnit gå vedligeholdelse og drift.
18,7 procent vil gå til vækst-relaterede områder.
16,3 procent vil gå til compliance og regulatoriske krav.
12,7 procent ventes at gå til innovation.
I undersøgelsen, der blev præsenteret i forbindelse med konferencen IDC Directions i København i sidste uge, fremgår det også, at forretningen og de forskellige forretningsområder i dag "ejer" mere og mere af it-budgettet og i det hele taget får større og større indflydelse på de it-beslutninger, der skal træffes.
Årsagen til denne tendens er ikke, at it-afdelingerne og it-cheferne ikke gør deres arbejde godt nok, men snarere at den generelle digitalisering i virksomhederne betyder, at it i dag i høj grad også er et relevant emne for eksempelvis en marketingchef.
Samtidig har man som eksempelvis salgschef i dag ikke nødvendigvis brug for, at it-afdelingen skal sætte den der server op, før man kan påbegynde et nyt projekt - i stedet kan man vælge at leje sig til en ny applikation som en cloud-service, hvilket flere og flere danske virksomheder gør.
Sådan ændrer det hverdagen
IDC har blandt andet spurgt respondenterne, hvordan ændringerne på it-markedet påvirker deres rolle i virksomheden?
36 procent siger, at de skal arbejde tættere sammen med andre afdelinger i virksomheden.
Nogenlunde lige så mange fortæller, at de skal forstå virksomheden og den grundlæggende forretningen bedre, og omkring 31 procent siger desuden, at deres afdeling i højere grad bliver en intern serviceafdeling.
Det er også interessant, at omkring 32 procent peger på, at ændringerne i it-markedet betyder, at de møder nye krav og forventninger, og at mere end hver fjerde deltager mener, at de er nødt til at uddanne sig på nye områder.
Computerworld bragte sidste efterår en serie artikler med danske it-chefer, hvor de forholder sig til de nye tider - og til, hvordan de sikrer sig den bedst mulige it-organisation, der kan understøtte og servicere forretningen og samtidig være med til at sikre innovationen.
Læs artiklerne her.
Læs også:
Forretningen hapser dit it-budget: Derfor er det helt fint