Mobilgiganten Nokia har fra 1. januar i år etableret en multi-mediedivision og etablerer dermed multimedie-enheder som et af koncernens fire forretningsområder ved siden af mobiltelefoner, erhvervsløsninger og netværk.
Til at opbygge en ny salgsorganisation i Europa, Mellemøsten og Afrika har selskabet udpeget den 48-årige danske Nokia-veteran Mads Winblad, der var med til at opbygge mobilmarkedet som dansk direktør i Nokia i begyndelsen af 1990?erne.
Pionerarbejde
Nu skal han udføre et lignende stykke pionerarbejde for de nye multimedie-enheder, som Nokia er på vej med inden for henholdsvis spil, billedprodukter og det, som selskabet betegner som new media, hvilket først og fremmest betegner trådløse internet-enheder, der kan browse på nettet.
Dette indebærer, at alle Nokias 3G-enheder organisatorisk hører hjemme i multimedie-divisionen.
Selskabet forventer, at brugerne i begyndelsen vil benytte de øgede båndbredder til netop billeder, spil og e-post og internet. Derimod finder Nokia ikke tiden moden til video 3G-enheder.
- Vi tror ikke på videotelefoni på dette tidspunkt. Det er for tidligt, og kvaliteten er ikke god nok, siger Mads Winblad.
Derimod ser Nokia jomfruelige markeder inden for såvel billeder som spil og mobil adgang til nettet.
Konstant koblet på
- Inden for spil- og internet-enheder har der ikke tidligere været enheder, der er konstant koblet på, og som brugerne kan tage med rundt. Inden for billedprodukter har vi allerede kameratelefoner, men vi forventer efterspørgsel efter kameraer med mobilfunktion, som er på niveau med apparater, der sælges i fotobutikker. På disse områder vil multimedie-divisionen lancere produkter, siger Mads Winblad.
Det medfører, at Nokia senere på året vil tilbyde enheder som den kommende Nokia 7700 gennem fotohandlere, ligesom selskabet allerede tilbyder N-Gage gennem forhandlere af spiludstyr.
- Vi ønsker, at disse enheder bliver opfattet som en helt ny kategori: Kameraer, der kan overføre billeder via mobilnettene, og som har telefonfunktionen som ekstrafacilitet. Multimedie-området er netop skilt ud, fordi vi er nødt til at gå frem på en anden måde, end vi har gjort med mobiltelefonerne, først og fremmest fordi disse enheder står og falder med det indhold, de giver adgang til, siger Mads Winblad.
En af udfordringerne bliver at få forhandlerne til at forstå, at de nye enheder med mobilfunktion bringer en række forhold fra mobilverdenen med sig: De vil kræve et abonnement eller noget, der svarer til et taletidskort, for at kunne overføre billeder via mobilnettene.
Vil give tilskud
Og ligesom det gælder med mobiltelefoner, kan det forventes, at mobilselskaberne i en vis udstrækning vil give tilskud til anskaffelsen for at få nye abonnenter, og fordi de nye enheder genererer yderligere trafik på deres net.
Generelt har Nokia i den nye division placeret både en række veteraner som Mads Winblad, der tidligere har været med til at starte mobilmarkedet fra grunden, og en række typisk yngre folk, der kender henholdsvis spil- og billedbehandlingsområdet.
Nokia vil senere på året tilbyde enheder som den kommende Nokia 7700 gennem fotohandlere, ligesom selskabet allerede tilbyder N-Gage gennem forhandlere af spiludstyr.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.