Elever i tusindvis har i de seneste par år fået udleveret tablets af rare og velmenende politikere. Målet har godt nok været lidt diffust, men alle kan lide at få en iPad, og det har virket som om, at politikerne regnede med, at børn og lærerne nok fandt på noget fornuftigt at bruge dem til.
Men på trods af tablets kæmpe succes er resultaterne tilsyneladende udeblevet. Ja, nogle undersøgelser har ligefrem vist, at introduktionen af blandt andet tabletteknologi i undervisningen kan forringe elevernes læring.
Det kan ikke overraske professionelle it-folk. Men skylden er hverken iPads eller Apples. Ansvaret kan i stedet lægges hos de glade givere, som tror, at det er nok at droppe 300 hvide kasser af ved skoleporten og så tage tilbage til rådhuset.
Vi andre, som har en mere praktisk erfaring med mennesker og it, kunne ellers godt have fortalt dem, at selv om målet er sympatisk, så kan man hverken snyde eller købe sig til bedre teknikforståelse.
Og da slet ikke så længe, man ikke forstår, at tablets som en
iPad er en såkaldt lean-back device, der er skabt til at forbruge indhold.
Det gør de helt eminent, men at tro, at en årgang af unge mennesker bliver bedre til teknologi på grund af iPads, er lige så naivt, som hvis man viste Topgun-filmen i sikker forvisning om, at de unge nu kunne mestre kampfly efter endt
skolegang.
Politikere og skolefolk må forstå, at hvis vi satser ensidigt på tablets og de lette løsninger, skaber vi en generation af unge mennesker, som nok mestrer Subway Surf og nøjagtigt kan tilpasse en vred fugls vinkel og udgangshastighed, hvis den skal ramme en æggestjælende gris. Men it? - det mestrer de ikke.
I stedet for teknologi, hvor målet er at læne sig tilbage og have fokus på forbrug af andres indhold og løsninger, burde politikere fokusere på reel brug af og viden om it. Lad os kalde det datasløjd eller digitalt sløjd.
Det er her, der er fokus på at skabe, at forstå og se brudfladerne, API'et, data eller kaldet. For målet med it i undervisninger kan ikke være sømløsheden, hvor alt er en slikket brugerflade.
I stedet skal børn og unge eksponeres over for det, som sker under overfladen, hvor data, information, strøm og transistorer knokler på højtryk for ejeren af elektronikken.
Tablets er ikke onde, men teknologien er i sig selv ingenting og arbejder bare for at udbrede den forbrugerisme, som efterlader os som passive modtagere af globale underholdningsprodukter. Det skal nok komme af sig selv.
I uddannelsessammenhæng ville et reelt kig på it være uendeligt meget mere værd. Mere "maker"-kultur, mindre mainstream.
Læs også: