Med frasalget af sin succesfulde outsourcing- og hosting-forretning til Hostnordic, vender firmaet ServiceGruppen nu tilbage til sine rødder i service- og support-branchen, hvor der ifølge direktør Preben Duus Jørgensen lige nu er gode muligheder for at udvikle forretningen.
Nyheden om frasalget markerer samtidig et bemærkelsesværdigt strategiskift.
Det kommer, efter ServiceGruppen på bare fire år har opbygget en hosting-forretning, som udover en årlig omsætning på omkring 30 millioner kroner også har kastet anerkendelse af sig i form af partnerpriser hos Microsoft.
Preben Duus Jørgensen ser dog en fremtid på hosting-markedet, der vil blive præget af yderligere konsolidering på grund af øget konkurrence fra især globale hosting-udbydere.
Brug for konsolidering
"Så der er brug for konsolidering - både i forhold til de største udbydere herhjemme og de globale spillere. Der er simpelthen for mange hostere i Danmark. Men mange af de små hosting-forhandlere rundt om i Danmark har et tæt og fornuftigt forhold til kunderne. De skal se sig om efter andre samarbejdspartnere indenfor hosting, hvor de så selv udvikler services til kunderne, mens det så er de rene hosting-firmaer, der leverer grundydelsen," siger han.
Men fremover satser ServiceGruppen altså nu på gamle dyder, hvor man siden grundlæggelsen i 1985 har arbejdet med service- og support opgaver for nogle af de største producenter og brands indenfor it-hardware.
"Vi skal tilbage til der, hvor vi kommer fra med service- og supportforretningen, hvor der er et spændende vindue lige nu. De globale spiller, som vi arbejder sammen med søger konsolidering af deres supportopgaver. Derfor får vi mulighed for at byde på nogle store deals på nordisk plan. Vi har blandt andet overtaget en opgave med service på storskærme hos Philips," fortæller Preben Duus Jørgensen.
"Pointen er, at alle de store producenter indenfor print, tv, tablets, smartphones, pc'er og point of sales-udstyr melder ud, at de ønsker nordiske aftaler. Der kommer vi til at spille en stor rolle, hvis vi gør det godt. Så det er det, vi skal bruge kræfter på," siger han.
Hvorfor droppe område med vækst og anerkendelse? Se svaret her
Men hvorfor sige farvel til et forretningsområde, hvor man både har skabt vækst og fået anerkendelse?
"Vores hosting og outsourcing bygget op på relativt kort tid. Det har kostet store investeringer. Derfor skulle vi vælge, om vi skulle fortsætte ad den vej, eller om vi skulle fokusere på service og support. Der valgte vi det sidste," siger Preben Duus Jørgensen.
Han mener, at fokusering på kerneforretningen er en tendens, man ser mange steder i it-branchen.
At det nu er endt med et frasalg, er derfor ikke nogen tilfældighed, mener Preben Duus Jørgensen som siger, at købstilbuddet fra Hostnordic langt fra er det første tilbud han har fået om opkøb.
"Jeg har drevet ServiceGruppen som eneejer siden 1985. I den periode har jeg haft rigtig mange henvendelser om opkøb. De senere år har der så også været rigtig mange forespørgsler på outsorcing-forretningen, fordi vi åbenbart har gjort noget, som er blevet bemærket i branchen," slutter han.
Læs også:
Endelig: Dansk hostingfirma har fundet en konkurrent at købe