Svenskeren Jonas Söderström, der er informationsarkitekt, har skrevet bogen "Jævla drittsystem", som er blevet en bestseller i Sverige og nu oversat til norsk.
I bogen sætter forfatteren, som titlen også indikerer, fokus på de frustrationer, vi får foran computeren på jobbet.
Diverse it-systemer er i skudlinien, lige fra systemer til at booke møder, bede om fri og angive overtid.
"It-systemer og store dataomlægninger skaber frustration og stress, og det ødelægger arbejdsmiljøet og er et brud på arbejdsmiljøloven," udtaler forfatteren til adressa.no.
De fire mest irriterende
Avisen har bedt ham liste de fire mest irriterende systemer op.
1.
Rejse-registreringssystem
"Disse er universelt hadet og foragtet."
Faktisk angiver forfatteren, at det er almindeligt, at ansatte slet ikke beder om at få refunderet rejsebilag, fordi det er så svært og besværligt at få dem ind i systemet.
2.
Tidsrapportering - og fraværsrapporteringssystemer
"Mange af disse har væsentlige mangler."
Og når de anvendes, så får folk ofte forkert løn igennem en længere periode, hvilket naturligvis skaber stor frustration.
3.
Sundhedssystemer
"Her er der desværre mange systemer med store problemer."
Systemerne indeholder generelt mange informationer, men giver alligevel et dårligt overblik, mener han.
Eksempelvis peger han på, at flere elektroniske patientsystemer er uden søgefunktion.
4.
Skolesystemer
"De holder sjældent, hvad de lover, og brugervenligheden er så dårlig, at elever og lærere begynder at kommunikere via Facebook i stedet."
Og det er på trods af, at der er gjort mange forsøg med de såkaldte digitale læringsplatforme.
Få mere information om den svenske it-mands holdninger og vurderinger på hans blog.
Hvad tænker du om tilsvarende systemer i Danmark? Er det ens?
Eller er den svenske it-mand lige lovlig generaliserende i sin bedømmelse?