I fremtiden vil danskerne foretage betalinger via deres mobiltelefoner.
Sådan lyder spådommen fra på den ene side de danske banker samt Nets, der står bag driften af Dankortet og NemID, og på den anden side de danske teleselskaber.
Begge parter forventer at være klar med hver deres mobil- betalingsløsninger i løbet af det kommende halve år.
De fire store danske teleselskaber har i fællesskab dannet virksomheden 4T - Mobile Payments, der siden nytår har arbejdet på en betalingsløsning.
Mens Nets ligeledes arbejder på en betalingsløsning, som består af en app, der bliver udviklet for de danske banker og som gør brug af Nets' eksisterende infrastruktur til kortbetalinger.
Kan skubbe til monopolet
Hos teleselskaberne håber man på, at den teknologiske udvikling giver mulighed for at skubbe til det monopol, som den finansielle sektor traditionelt har haft på betalingsløsninger.
"Betalinger har i mange år været forbeholdt bankerne, men jeg tror, at du vil se flere og flere spillere, der vil forsøge sig på betalingsformidlingsmarkedet. Det er et marked, der står åbent. Forstået på den måde, at alle, der overholder et givent sæt regler fra Finanstilsynet, kan bede om den nødvendige licens," siger Peter Bredgaard, der er administrerende direktør for 4T.
En tendens som vi allerede har set i USA, hvor Google har lanceret sin mobile betalingsplatform, Google Wallet, og Twitter-stifteren Jack Dorsey har skabt Square, som bliver brugt hos kaffekæden Starbucks, men som især er populære hos mange mindre virksomheder.
To-trins-raket fra telebranchen
Allerede i løbet af de næste par måneder vil 4T være klar med første trin af den to-trins-raket, der skal løfte mobilbetalinger ud til danskerne.
Ifølge Peter Bredgaard vil første trin gøre det muligt at betale for offentlig transport via enten sms eller 4T's app samt foretage betalinger i webshops ved blot at indtaste sit telefonnummer samt et password. Det vil sige, at du med løsningen slipper for at skulle indtaste kortoplysninger, når du skal foretage et indkøb.
Betalingen vil ikke blive trukket via kundens mobilregning, men fra en konto hos 4T, som brugeren løbende kan indsætte penge på via en app.
Det næste trin i løsningen vil komme i løbet af 2014, hvor 4T forventer at udrulle en NFC-baseret betalingsløsning, der gør det muligt at foretage betalinger i fysiske butik med en smartphone.
"Det bliver en fuld mobilisering af dit betalingskort. Det betyder, at vi efterhånden vil være ved det punkt, hvor du kan tage hjemmefra med din telefon som det eneste, du behøver for at klare en hel dag. Det vil sige, at du i fremtiden sandsynligvis vil have dine betalingskort, dine medlemskort og dit kaffekort til Baresso i mobilen i stedet for i din pung," siger Peter Bredgaard
Mobilbetalinger bliver en succes, når disse krav er opfyldt
Der er dog en række krav, der skal være opfyldt, før visionen kan blive realiseret.
"For det første skal terminalerne ude i butikkerne være klar til at kunne håndtere NFC. Dernæst skal telefonerne være udstyret med NFC og til sidst skal dem, der udsteder betalingsmidler i dag, også have lyst til at gøre dem digitalt tilgængelige på en telefon," siger Peter Bredgaard.
Han slår samtidig fast, at 4T forventer, at alle faktorerne er indfriet i løbet af 2014.
Ifølge Peter Bredgaard er Nets en vigtig samarbejdspartner i dette forløb, selvom Nets paradoksalt nok også arbejder på sin egen løsning.
Nets løsning er en såkaldt white-label-løsning, der bliver udviklet for de danske banker. Det vil sige, at hver bank får en app tilbudt, som banken kan tilpasse med eksempelvis eget logo og egne farver. Og ligesom de almindelige fysiske plastikkort vil de digitale betalingskort på smartphonen også blive udstedt af de enkelte banker.
"Der vil gå et stykke tid endnu, før hr og fru Danmark får vores "mobile wallet" i hånden. Hvornår det kommer til at ske, vil afhænge af den enkelte bank. Vi tror og håber på, at de første banker vil være klar til at udstede deres udgaver af app'en ved årsskiftet, men det er naturligvis ikke noget, som vi kan garantere," siger Kristian Thure Sørensen, der er chef for Nets afdeling for mobilløsninger.
Mere end bare en app
Nets administrerer i forvejen NemID-løsningen herhjemme samt de løsninger, der ligger til grund for driften af betalingskort i Norden.
Den know-how afspejler sig ifølge Kristian Thure Sørensen også i den nye mobil-betalings-løsning, der ifølge Nets er langt mere end blot en app.
"Vores kernekompetence ligger spadestikket dybere end bare app-niveauet. Vores kerneydelser er hele integrationen med sikkerhedssystemer, administrationssystemer og selvfølgelig integrationen med betalingsterminalerne," siger han.
Holder den tidsplan, som Nets udstikker, ser det altså ud til, at de vil være først med en mobil betalingsløsning i fysiske butikker.
Men det giver ikke nødvendigvis Nets og bankerne bedre kort på hånden i kampen om forbrugernes gunst, mener Peter Bredgaard fra 4T.
"Dem der kommer først får helt sikkert noget ekstra opmærksomhed, men det er også dem, der skal uddanne danskerne i, hvad det her går ud på. Så jeg tror ikke nødvendigvis, at det er en fordel at være 'first mover'. I sidste ende er det kvaliteten af produktet, der bliver afgørende," siger han.
Private kan dog allerede nu foretage mobile betalinger til hinanden med løsningerne MobilePay og Swipp. MobilePay er udviklet af Danske Bank og er allerede downloadet af mere end 430.000 danskere, mens de resterende banker i Danmark står bag Swipp.
Danske Bank har dog for nylig lovet, at det på sigt også vil blive muligt at betale med MobilePay i butikker.