Når nye produkter præsenteres og lanceres, sker det ofte med pomp og pragt, men lige så anonymt går det for sig, når teknologier opgives.
I går gav Microsoft dødsstødet til en af sine teknologier med en undseelig lille sætning:
"Microsoft Tag-tjenesten vil lukke ned om to år".
Microsoft Tag, som Micosoft lancerede for tre år siden, er et proprietært alternativ til QR-koden. Begge teknologier der forsøger at binde den fysiske og digitale verden sammen med grafiske scanbare symboler.
Microsofts egen grafiske kode adskilte sig med flere features og farveprint.
Hvem bruger QR-koder?
Microsofts "smarte" koder henviser ikke til URL'er som QR-koder. Men sender i stedet besøgende til en Microsoft-drevet cloudtjeneste, hvor man kan skifte destinationen og sende besøgende hen, hvor man ønsker.
Det er ikke så sært, at Microsoft nu opgiver sin tjeneste.
Den mere moderne teknologi NFC vinder frem, og selv den åbne QR-kodestandard har også svært ved at vinde indpas, selv om mange marketingafdelinger har forelsket sig i tanken om at forsyne plakater, blade og andre ting med qr-koderne.
Bedst illustreret på WTFqrcodes.com, som samler de mest håbløse implementeringer af QR-koder. Og på hjemmesiden, som samler billeder af folk, der tager billeder af QR-koder. (Der er endnu ikke nogen billeder, red.).
Microsoft lukker officielt tag-tjenesten i august 2015. Selv om en række større producenter har afprøvet den. For eksempel Canon, 3M og Dell.
LÆS OGSÅ: