Lige siden Apple i marts 2008 lancerede App Store og indledte en decideret it-revolution, har apps været på alles læber.
Det gælder ikke bare forbrugerne, der lynhurtigt forstod konceptet og gav sig til at installere alt fra Angry Birds til Endomondo og alverdens forskellige niche-apps, men også softwareudviklerne, der fik dollartegn i øjnene ved tanken om at kunne skabe den næste app-sensation.
Finansmediet Forbes gennemgår i en interessant artikel en række tal fra app-markedet, som det ser ud her i 2013.
Ikke overraskende er konklusionen, at det er de færreste app-udviklere, der bliver millionærer til trods for det voksende marked.
Det er dog de videre beregninger i Forbes-artiklen, der for alvor er interessante.
Så meget tjener man i gennemsnit
Baseret på en række officielle udmeldinger fra Apple, Google og Microsoft samt tal fra telemarkedet når Forbes frem til, at udviklerne i gennemsnit producerer tre til fem apps til den pågældende platform.
- På Android hentes en app i gennemsnit 60.000 gange.
- På iOS hentes den i gennemsnit 40.000 gange.
- Windows Phone kan klare et gennemsnit på 4.062 downloads per app.
Forbes understreger, at tallene naturligvis dækker over, at nogle apps downloades ekstremt meget, mens andre lever en mere anonym tilværelse.
Det bør man nok også have sig for øje, når man ser på Forbes' beregning, der viser, at man hos Apple i gennemsnit tjener 4.000 dollars per app, mens det hos Google er 1.125 dollars og Microsoft 625 dollars.
Du kan dykke mere ned i tallene her.
"Markedet for applikationer til smartphones og tablet-pc'er vil omsætte for 210 milliarder kroner i 2015."
Her hentes der flest apps
ABI Research har tidligere i år vurderet, at Android i 2013 vil være udgangspunkt for 58 procent af de apps, der downloades til smartphones.
På tablet-fronten står Apples iOS til gengæld for 75 procent af de apps, der downloades.
Det billede er ikke helt skævt i forhold til de overordnede markedsandele på smartphone- og tablet-markedet, hvor Android dominerer på det første område, mens iOS fortsat er størst på det andet.
Ifølge ABI Research vil Apples App Store levere 33 procent af de apps, der hentes til smartphones i 2013, mens Windows Phone vil lande på en andel på lige under fire procent og Blackberry på omkring tre procent.
Det billede har - hvis man skal tro Forbes' analyse - ikke så meget at gøre med indtjenings-mulighederne, hvor iOS altså giver de bedste muligheder.
Her skal du måske fokusere din indsats
Analysefirmaet Forrester vurderer, at markedet for applikationer til smartphones og tablet-pc'er vil omsætte for 210 milliarder kroner i 2015.
"...App-markedet vil vokse til et 38-milliarder dollar marked (210 milliarder kroner, red.), efterhånden som der sælges flere tablets og smartphones, og antallet af betalte apps per enhed stiger på grund af forbedringer af app store-oplevelsen."
Forrester peger på, at der vil opstå en masse nye muligheder i takt med, at sådan noget som Near Field Communications (NFC) til mobil-betaling og nye typer app-baserede enheder i biler vinder frem.
En af de helt store muligheder for udviklerne er at se på, hvordan de kan hjælpe virksomheder med at udvikle apps til både kunder og medarbejdere.
"Virksomheder får også brug for tredjeparts service-virksomheder til at styre enheder og apps og til at oprette og administrere deres private app-stores," har Forrester udtalt.
Læs også:
Rødglødende app-butikker: Her er de mest succesfulde