Solrød Gymnasium, Køge Gymnasium, Greve Gymnasium, Himmelev Gymnasium og Roskilde Gymnasium.
Det er alle gymnasier, der har fået lov af Datatilsynet til at logge elever og medarbejderes e-post og internetforbrug.
Det fremgår af papirer hos Datatilsynet, som Computerworld har kigget på.
Om formålet med logningen står i de stort set enslydende anmeldelser beskrevet således:
"Kontrol af medarbejderes og elevers brug af e-post og internettrafik ved mistanke om misbrug."
"Om nødvendigt at kunne skaffe sig adgang til medarbejderes og elevers personlige drev m.v. i forbindelse med længerevarende sygdom, uansøgt afsked eller bortvisning."
Og endelig, at "sikre, at internettet anvendes til lovlige formål."
Disse oplysninger logges
De loggede oplysninger drejer sig om "afsenderens og modtagerens elektroniske postadresse, tidspunkt og størrelse af e-posten."
"Navn på besøgt hjemmeside sammen med IP-adresse fra den maskine, der besøger hjemmesiden. Log over, hvilken bruger-ID, der har været logget på den enkelte IP-adresse hvornår," står der i papirerne.
Oplysningerne slettes efter seneste seks måneder, fremgår det.
Men i praksis er det kun nogle af gymnasierne, der foretager logningen, forklarer de.
Sådan får elever besked
Solrød Gymnasium, Køge Gymnasium, Greve Gymnasium, Himmelev Gymnasium, Roskilde Katedralskole og Roskilde Gymnasium har en fælles it-platform og et driftssamarbejde via Gymnasiefællesskabet.
Og det er sekretariatchef Camilla Schaldemose herfra, der kommenterer oplysningerne.
"Jeg kan oplyse, at på tre af gymnasierne (Roskilde Katedralskole, Roskilde Gymnasium og Greve Gymnasium) anvendes der slet ikke logning, da skolerne ikke har hardware til det," skriver hun indledningsvis i en mail.
Men på andre gymnasier overvåges undervisningsnettet.
"På de øvrige tre gymnasier (Solrød Gymnasium, Himmelev Gymnasium og Køge gymnasium) er der installeret hardware, der logger internettrafikken (en såkaldt Palo Alto Firewall), hvor undervisningsnettet overvåges," skriver hun videre.
Hidtil er data ikke brugt
Hun forklarer, at "eleverne orienteres om logningen i en pop up-boks, der vises ved log on."
På spørgsmålet om hvorvidt logningsoplysningerne er blevet brugt, svarer hun:
"De loggede oplysninger er ikke blevet anvendt, da der konkret ikke har været behov for det," skriver hun.
Endelig oplyser hun, at "logning slettes senest efter seks måneder, og ofte før af pladsmæssige grunde".
Læs også:
Undersøgelse: Er dine danske data sikre hos IBM, Google, Apple, CSC eller Microsoft?