Overskuddet for 2012 endte på 2,1 millioner kroner før skat, hvilket er en smule mindre end sidste år. Alligevel er Softcom Solutions direktør, Jakob Knutssøn, endda meget tilfreds med regnskabet.
"Vi har investeret mange penge i 2012. Det er nogle kraftige investeringer, der først begynder at give afkast i indeværende regnskabsår. Det er både investeringer i datacenter, på marketingsiden og på personalesiden," siger han og afslører, at omsætningen i 2012 nåede op omkring 25 millioner kroner.
De store investeringer har ifølge direktøren båret frugt og har resulteret i en kraftig kundetilvækst. Derfor er vækstplaner nu i højsædet hos Softcom Solutions. Det kan betyde opkøb, fortæller han.
"Vi står med en stærk kapital i ryggen. Det åbner op for muligheder, som vi diskuterer i øjeblikket. Men det kræver det rette match," siger Jakob Knutssøn.
Den stærke kapital stammer fra de to oprindelige stiftere af Softcom Solutions, Allan Thorvaldsen og Diego d'Ambra. De ejer stadig hovedparten af Softcom Solutions, men bruger i dag størstedelen af deres tid på cloudtjenesten Panorama9.
Kører benhårdt efter pay-as-you-go
Netop cloud er også en integreret del af tankegangen bag Softcom Solutions succes. Softcom Solutions stræber nemlig efter at flytte så mange ydelser som muligt over på det, Jakob Knutssøn kalder en pay-as-you-go-model.
"Vi kører benhårdt efter vores cloud-lignende forretningsmodel, hvor vi - ligegyldigt om det er konsulenttimer eller hardware - vil tilbyde kunderne en pay-as-you-go-model," siger Jakob Knutssøn.
Og det er den model, som Softcom Solutions nu er klar til ekspandere med.
"Der er ingen tvivl om, at den model vi har, er snorlige og meget succesfuld. Vi har noget, der virker, hvor kunderne bliver i biksen. Vi har samtidig vanvittigt dygtige folk, der gerne vil ud over stepperne, så finder vi det rette opkøb, er vi bestemt interesseret," slår Jakob Knutssøn fast.
Han fortæller, at Softcom Solutions har brugt de sidste tre-fire år på at rette modellen til.
"Uden at jeg vil virke selvfed, så har vi fintunet vores produkt, så kunderne bliver i forretningen. Det er altafgørende, når det gælder abonnementsbaserede løsninger. For kunden tjener sig først ind efter et år eller tre," siger han.
Han fortæller, at det har været en rejse at nå så langt. Blandt andet har Softcom Solutions en anden medarbejdersammensætning end for fire år siden. Det har været nødvendigt for at få pay-as-you-go-modellen til at virke.
"Det handler om, at man slår ned på de helt basale ting og leverer en sublim service. Her handler det om at have de rette medarbejdere og coache dem. Så kan man nå langt," konstaterer Jakob Knutssøn.
Han fortæller, at med Microsofts nye forhandlertilgang til Office 365 passer Microsofts tilbud nu også langt bedre til Softcoms forretningsmodel.
"Nu hvor vi kan fakturere Office 365 selv, er det blevet et meget mere interessant produkt for os. Og det er endnu mere interessant, at vi kan lægge support oveni. For så kan kunden beholde det vigtige "one point of entry," siger Jakob Knutssøn, der indrømmer, at Softcom Solutions tidligere - før forhandlerne selv kunne fakturere - har været meget skeptiske overfor 365.
"Det er ikke nogen hemmelighed, at det har irriteret os grænseløst at skulle forære kunderne bort."
Jakob Knutssøn fortæller, at 2013 bliver året, hvor Soft Solutions satser på vækst. Enten organisk eller via opkøb. Han satser på, at væksten bliver på omkring 20 procent, og samtidig flytter Softcom Solutions fokus fra at være en lokal spiller i hovedstaden til at blive landsdækkende.
"Vi betragter os ikke som en lokal spiller længere," konstaterer han.