Først var det teleforretningen, som blev solgt til Ipvision og efterfølgende røg forretningsenheden Comendo Network til den britiske hosting gigant Interoute.
Det hele tog ikke meget mere end et par uger, og det i sig selv en bedrift, mener Comendos direktør, Gert Rieder.
"Det har været en stor ledelsesmæssig opgave, som blev sat i gang i 2012, men det har kun kunnet lade sig gøre, fordi vi har en meget dedikeret og professionel bestyrelse, der ønskede at fokusere på vores kerneområde," siger Hert Rieder og tilføjer:
"Desuden har dialogen mellem bestyrelse, ledelse og resten af virksomhed også været særdeles god. Hvilket selvfølgelig en klar fordel."
Hvorfor sælge forretninger fra?
Men hvorfor overhovedet sælge dem fra, kan man spørge sig selv om?
Det er der en god forklaring på.
"Hvis vi tager teleområdet, så er det i høj grad et volumengame, hvor det ville kræve store investeringer hele vejen rundt, hvis vi skulle gøre det endnu mere lukrativt. De investeringer ville vi hellere foretage i vores security," siger Gert Rieder.
"Hvis jeg kun har to kroner at investere, så giver det jo mest mening at investere dem der, hvor jeg virkelig har en sund forretning med et stort forretningspotentiale," tilføjer han.
At de to sideforretninger skulle sælges blev ikke afgjort på en enkelt dag, men var en længere proces.
Men langsomt stod det mere og mere klart, at der kunne være mange fornuftige argumenter for et frasalg.
"På et eller andet tidspunkt må man sige, hvad er det for nogle styrker og ressourcer, vi har i virksomheden - både på mangementsiden og på den tekniske side, og hvordan kan vi bedst udnytte dem? Er det ved at gabe over mange ting, eller er det ved at gå tilbage og fokusere på færre ting?" siger han fortsætter:
"For os stod det klart, at det var at gå tilbage og fokusere på færre ting og blive endnu bedre der. Da det billede først havde materialiseret sig, så var det en længere proces om, hvordan vi sikrede den bedst mulige afvikling for aktionærer, medarbejdere, virksomheden og ledelsen som helhed."
Sådan sælger du fra på en god måde
Og når man gør det på den rigtige måde, så er det faktisk en gevinst for alle parter, mener direktøren:
"Vores datterselskaber og dertilhørende medarbejdere er jo kommet over til virksomheder, hvor deres fokus netop er på det område. Det har også hele tiden være vores princip, at vi ville sikre vores medarbejdere professionel behandling og et ambitiøst fremtidsperspektiv."
Og hele processen forløb efter direktørens mening meget fornuftigt, og det var ikke mindst på grund af den gode dialog.
"Det har været en stor opgave, men det har hele tiden handlet om kommunikation, hvor alle skal forstå, hvad der kommer til at ske og hvorfor. Det har været meget vigtigt," fortæller Gert Rieders.
Så skal der turbo på
At det gav nogle gevinster på den korte bane, var selvfølgelig ikke dårligt, men det er nu særligt den lange bane, direktøren har tænkt på i forbindelse med frasalget.
"Vi kan nu komme fuldstændigt fokuseret tilbage til vores kerneforretning, som vi ønsker at udvikle og nu virkelig kan sætte turbo på," siger han.
Nu er Comendo tilbage i deres vante omgivelser, hvor førsteprioritet er sikkerhed. Så med frasalget fik virksomheden skabt det råderum, der var brug for, og nu skal den øvrige plan bare holde hjem.
I første omgang skal virksomheden have fundet den rigtige finansielle partner, der sammen med Comendo kan udvikle forretningen.
Dernæst skal Comendo ud i verden.
"Vi skal ud til nye markeder og vokse os større. Og hvorfor skulle vi ikke kunne det, når vi, udover allerede er lykkedes med det i Norden, tilmed sætter endnu mere fokus på det."
Comendo har netop afleveret regnskab for 2012. Det er blandt andet netop kommet ud af 2012 med et dirftsresultat (EBITDA) på 14.5 millioner, som var i tråd med firmaets forventninger.
Læs også:
Nyt Comendo-frasalg giver britisk hosting-gigant dansk fodfæste
Nærum-forhandler overtager tele-forretning fra dansk it-koncern