Det finske selskab Rovio, der står bag app-successen Angry Birds, ser ud til at have fundet en guldbestrøet kurs, der peger ud over smartphone- og tablet-verdenen og de konstante krav om relanceringer og nye apps.
Rovio kommer ud af regnskabsåret 2012 med en fordobling af omsætningen.
Den kraftige stigning skyldes især, at selskabet har tredoblet salget af merchandise til Angry Birds-spillet, der sammen med Rovios øvrige app-spil spilles af op mod en kvart milliard brugere.
Ifølge selskabet blev der i 2012 solgt Angry Birds-merchandise for 68,5 millioner euro (510 millioner kroner) - eller 45 procent af Rovios samlede omsætning.
Netto-indtjeningen steg med 56,8 procent til 55,5 millioner euro (413 millioner kroner)
"Rovio er vokset fra at være et fænomen til at være en succesfuld, global virksomhed," lyder det fra Mikael Hed, der er administrerende direktør i selskabet.
Skal være underholdningsselskab
Han siger til Financial Times, at Rovio siden 2010 har arbejdet målrettet på at udvikle sig til at være et underholdnings-selskab.
Rovia har sammenlagt i sin portefølje blot ni spil. Heraf ligger de fem i blandt de 100 mest solgte apps i Apples iTunes Store, hvor de i alt er blevet downloadet 1,7 milliarder gange.
Men det er ikke her, at guldgruben ligger.
Det er derimod i det kendskab til figurerne, som spillet giver og som selskabet udnytter til at sælge legetøj, papirvarer, klistermærker og meget andet.
Selskabet har fornylig lanceret en Angry Birds-tegnefilm-serie, Angry Birds Toons. Der er indtil videre planlagt 52 afsnit på hver cirka tre minutter.
På tegnebrættet er også en 3D-spillefilm, som skal være klar i 2016.
Ekstrem konkurrence
Ifølge Financial Times er der ekstrem konkurrence i app-butikkerne, hvor der hvert år lanceres mange tusinder spil, som alle kæmper om kundernes flygtige opmærksomhed.
Strategisk innoviations-konsulent i TechSavvy, Scott Steinberg, siger til avisen, at mange virksomheder nu satser på at lancere færre apps, som til gengæld får hele armen, hvis de hitter.
"Rovio havde mange fiaskoer, inden selskabet fik et hit. Nu har selskabet sat alle sejl på det hit, som det fik," siger han.
Læs også:
10 gode gratis spil til Android