Portalvirksomheden Jubii sagde torsdag farvel til 30 af sine 134 ansatte. Det sker som led i den nye administrerende direktør Peter Lundsgaards bestræbelser på at skabe profit i virksomheden.
Nedskæringerne rammer bredt i selskabet, som i dag fremlægger sit årsregnskab for 2003. Det viser fremgang, men er stadigvæk præget af store minusser på bundlinjen.
- Det er selvfølgelig meget sørgeligt at skulle sige farvel til ansatte i en virksomhed, der er så præget af personlige relationer, siger Peter Lundsgaard.
De 30 ansatte omfatter også flere deltidsansatte, således at det samlede antal nedlagte fuldtidsstillinger er 21.
En del af fyringerne muliggøres ved, at Jubii nu i langt højere grad automatiserer optaget af nye links på portalen.
Jubii fik sidste år et underskud på 21,1 millioner kroner mod 32 millioner kroner i 2002. Omsætningen steg en anelse til omkring 60 millioner kroner, oplyser Peter Lundsgaard, der på et pressemøde torsdag erklærede, at han ikke er tilfreds med resultatet.
- Jeg skal kunne skabe overskud, også selv om jeg skal betale til et hovedkontor, siger han med henvisning til moderselskabet Lycos, der hvert år får royalty-betalinger fra det danske selskab.
Netop betalingerne til Lycos har de tidligere ledere, stifterne Martin Thorborg og Henrik Sørensen, flere gange brugt til at forklare, at det danske selskab ikke kunne tjene penge.
Peter Lundsgaard fremhæver, at fyringerne sker på hans initiativ og ikke kommer som et krav fra det tyske moderselskab.
- Kravet kommer fra mig, for jeg kræver en forretningsmæssig drift. Det har Lycos godkendt, men de stiller ikke det krav til mig, siger han.
Han forventer ikke, at Jubii vil nå break-even i indeværende år.
Peter Lundsgaard fremlagde samtidig et nyt organisationsdiagram, hvor Jubii overgår til en mere traditionel virksomhedsstruktur i sammenligning med den mere flade organisation, som portalen har været kendt for.
Og selv om direktøren ikke mener, at Jubii dermed vil begynde at ligne bredden i dansk erhvervsliv, anser han ikke den nye struktur for et dårligt tegn.
- Hvis det at være en normal virksomhed betyder at give overskud, så vil vi gerne være mere normale, siger han.
Jubii vil, som Peter Lundsgaard tidligere har forklaret Computerworld Online, øge satsningen på salg af nye reklameformater, gå stærkere ind i e-handel og skabe flere partnerskaber omkring indhold på portalen.