Din CEO kræver 'strategisk it', din CFO kræver 'more for less', din udviklingschef kræver flere ressourcer, din driftschef kræver ny teknologi, og kunderne kræver skræddersyede, fleksible, langtidsholdbare løsninger.
Som CIO kæmper du dagligt med modsatrettede interesser, øgede forventninger, pressede budgetter og kritiske deadlines.
Her følger fem bløde råd, som kan bruges til at forebygge presset, når det kommer. For det gør det.
Opbyg relationer
Identificer dine vigtigste stakeholders, og lav en plan for, hvordan du opbygger en personlig, fortrolig relation til hver enkelt.
Tætte relationer er en forudsætning for at få dine stakeholders som medspillere frem for modspillere, ikke mindst når der skal kommunikeres, prioriteres, forventningsafstemmes og brandslukkes.
Kommuniker klart
Klar, entydig og ærlig kommunikation med alle i dit økosystem er en forudsætning for succes som CIO.
Presset på CIO-rollen kan i mange tilfælde henføres til mangelfuld eller dårlig kommunikation, som efterlader mulighed for misforståelser, fejlfortolkninger m.m.
Hvis noget går galt, vil it-afdelingen og CIO'en fortsat stå forrest i skudlinjen, når ansvaret skal placeres.
Afstem forventninger
Benyt de tætte relationer og den klare kommunikation til at afstemme forventningerne til it-afdelingen i detaljer.
Lav gerne skriftlige aftaler med 'kunderne', og sørg for at it-afdelingen har personer, som kan bygge bro mellem forretningsenhederne og it.
Misforståelser begynder i mange tilfælde i dette krydsfelt.
Hold endvidere styr på ændringer i forventningerne. Forventninger er ikke statiske, og årsagerne til
ændrede forventninger kan være helt reelle.
Men det kan gå galt, hvis ændrede forventninger ikke dokumenteres og kommunikeres.
Sådan gør du din organisation til den bedste
Prioriter
Uanset hvordan du vender og drejer krav, forventninger og budgetter til it, bliver der aldrig plads til at gøre alle tilfredse.
Hele din organisation bliver tvunget til at prioritere på daglig basis, og hvis den ikke er klædt på til det, øges presset på it-afdelingen.
Din egen vigtigste opgave er at få kunderne til at prioritere, både internt i egen afdeling og på tværs af organisationen.
Mangelfuld prioritering hos kunderne skal imødegås med en ny forventningsafstemning, fulgt op af en klar kommunikation af konsekvenserne.
Tiltræk de bedste
'Empower' din organisation.
Som CIO er du leder af en kompleks organisation med komplekse udfordringer.
Du kan enten opfatte det som orkanens øje eller som midten af edderkoppespindet.
Forskellen er it-organisationens evne til selvstændigt at planlægge og eksekvere i et meget komplekst økosystem.
Det stiller meget store krav til it-ledelsen, som også skal være i stand til kommunikere, prioritere og delegere på alle niveauer.
Rejsen mod den problemfri CIO-rolle starter med selverkendelse.
Jeg har ovenfor nævnt eksempler på områder, som overordnet set giver CIO'er i mit netværk stof til eftertanke.
Kendetegnet for eksemplerne er, at de bygger på dine lederegenskaber, frem for dine faglige kompetencer, og alle fem områder kan bearbejdes og påvirkes i den rigtige retning, hvis selverkendelsen er på plads.
Vi kalder det personlig udvikling, og det er aldrig for sent.
Benny Guld er stifter og partner i Career Search og CareerCoach.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.